Zijn er (op dit moment) geen politiefunctionarissen die zich specifiek / voornamelijk met dieren(leed) bezighouden?

Ik vind het eigenlijk een merkwaardige situatie dat een particuliere stichting (de landelijke inspectiedienst dierenbescherming, ofwel LID) beschikt over BOA's voor toezicht op en bestrijding van dierenleed.

Er wordt vanuit politiek Den Haag al enige tijd gesproken over 'Animal Cops,' maar bestaat zoiets dan nog niet?

Wat is hier aan de hand, hebben dusdanige zaken zo weinig prioriteit dat de genoemde stichting en / of andere vrijwilligers het dan maar moeten oplossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

op het moment zijn de animal cops aan het proefdraaien.
na evaluatie worden ze op termijn landelijk ingezet.
helaas moeten ze werken met de wet in de hand.
gelukkig is er meer gaande, en worden de wetten aangaande dierenleed binnenkort aangescherpt.
ipv alleen een raamwerk, wordt er duidelijker invulling gegeven aan wat nog kan en wat niet, zodat officieren van justitie en rechters betere handvaten hebben.
best belangrijk, want het begint bij een animal cop, en eindigt bij de rechter.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Hoewel ik werken met de wet niet als helaas zou willen typeren, anders is het einde zoek en worden rechten met voeten getreden, maar misschien bedoel je dit anders dan ik het opvat. Bedoel je misschien dat er op dit moment (te) weinig duidelijkheid in de wet staat over dit onderwerp?
Rieneke1
12 jaar geleden
daarmee bedoel ik dat de wet met betrekking tot het beschermen van dieren, hopeloos tekortschiet.
dieren hebben geen intrinsieke waarde volgens de wet, maar worden gelijk gesteld met goederen.
natuurlijk houd ik geen pleidooi voor wetteloosheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, dan begrijp ik je nu beter en dan ben ik het met je eens dat er natuurlijk voldoende wettelijke handvatten zouden moeten zijn om optreden mogelijk te maken.

Andere antwoorden (1)

De controle en gezondheid van dieren is altijd een taak geweest die zich bij al dan niet stichtingen zijn ondergebracht. Het ging daarbij voornamelijk om de LID, AID/nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit, en gemeentetoezichthouders. Dat is eigenlijk ook altijd goed gegaan. De LID ging daarbij meer richting de kleinere dieren en de AID/nVWA over het bedrijfsmatig omgaan met dieren.

In veel politieregio's zijn er op de bureau's wel taakaccenthouders milieu maar die zijn dan voornamelijk bezig met zaken die te groot zijn voor de toezichthouders van de gemeente en doen dit ook nog eens deeltijd. Daarnaast zijn hondengeleiders vaak aangewezen personen om om te gaan met valse/agressieve dieren. Dit is gedaan omdat zij daarvoor het materiaal hebben en de ervaring met dieren.

Nu is er voor gekozen om landelijk van elk korps een X aantal " animal cops" te eisen afhankelijk van de grootte en indeling van het gebied. De opleiding van deze eerste lichting is net afgerond en het project is dan ook nu net voor het eerst uitgerold. Dat is ook de reden dat er nog geen echte resultaten bekend zijn.

In het verleden konden eerder genoemde diensten het zelf af. De politie speelde enkel een ondersteunende rol. Daar is voor gekozen omdat alle expertise in die diensten bij elkaar geraapt is terwijl een agent die zich deeltijd bezig houdt met milieu zijn handen vol heeft en voor specialistische zaken toch weer een beroep moest doen op de genoemde diensten.