Over het algemeen zijn rechtse partijen voor (meer) (persoonlijke) vrijheid, het scheppen van basisvoorwaarden (vrijheid, veiligheid) door een goed leger en politie, lage belastingen en weinig overheidsingrijpen in bijvoorbeeld de economie. Linkse partijen zijn meer voor helpen van de zwakkeren in de samenleving door een uitgebreid systeem van uitkeringen, voor het verbeteren van het milieu en voor het investeren in de economie.

Wat een rechtse of een linkse oplossing is, is afhankelijk van het probleem.

Een rechtse oplossing voor het fileprobleem is meer wegen aanleggen, een linkse oplossing is het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoer.

Een rechtse oplossing voor overlast van hangjongeren is meer politie inzetten, een linkse oplossing is investeren in buurthuizen en jongerenwerk.

Zo kan je meerdere voorbeelden bedenken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk voor meer uitleg op een website als https://nl.wikipedia.org/wiki/Rechts_(politiek) en https://nl.wikipedia.org/wiki/Links_(politiek).

Toegevoegd na 11 minuten:
Op http://www.parlement.com/id/vh8lnhrp8wsy/links_en_rechts vind je nog:

"Tegenwoordig betitelt men vooruitstrevende partijen als 'links' en meer behoudende partijen als 'rechts'. Linkse partijen zijn voor een grotere rol van de overheid in het maatschappelijk leven, terwijl rechtse partijen die rol beperkt willen houden."

en

"Van de huidige partijen worden Partij voor de Dieren, SP, GroenLinks, PvdA als 'links' beschouwd. Voor D66 is die aanduiding minder zeker; vooral na de deelname van de partij aan het tweede kabinet- Balkenende, De partij wordt niettemin als 'centrumlinks' gezien.

Een partij als de SGP kan zonder veel discussie tot rechts worden gerekend. Bij partijen als de VVD en het CDA ligt dat anders. Gelet op de standpunten ten aanzien van inkomens, overheidsingrijpen en gezagshandhaving zouden VVD en CDA bij rechts ingedeeld kunnen worden. Op het gebied van ethische vraagstukken (abortus, euthanasie) geldt de VVD echter eerder als 'links'.

Ook een partij als de ChristenUnie past niet zo eenvoudig in het 'links-rechts'-schema. Die partij is voorstander van een krachtig milieubeleid en is ook op sociaal gebied enigszins als 'links' te beschouwen. Ten aanzien van vraagstukken als 'gezag' en 'normen en waarden' is de partij echter weer meer 'rechts' te noemen.

(...) Momenteel zijn er nog nauwelijks (...) extreme partijen, al wordt de de PVV door sommigen vanwege haar standpunten over 'nieuwe Nederlanders' als extreem-rechts getypeerd."
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Maar "Over het algemeen zijn rechtse partijen voor >>(meer) (persoonlijke) vrijheid<<" Oh? Volgens mij zit je dan te porren in de progressief/conservatieve of wel/niet confessionele schaal. Zaken als marijuanalegalisering, euthanasie en abortus. Maar misschien kan je een voorbeeld noemen zodat blijkt wat je bedoelt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Linkse partijen komen de laatste jaren met oplossingen van lang geleden aanlopen, dit is eerder conservatief dan progressief. Rechts komt met nieuwe voorstellen.
Links vindt dat ze mensen moeten helpen, rechts wil de omstandigheden zo maken dat mensen zichzelf kunnen helpen, mensen worden daarmee hoger aangeslagen dan bij links. Als je bv. geld geeft aan arme mensen, reken er maar op dat er dan vanzelf veel arme mensen ontstaan. Ook vindt rechts het vaak fout als links zich geld toe-eigent van succesvolle mensen tbv hun stemmers. Het ontmoedigt mensen zaken aan te pakken.
Voorspoed is een keuze, armoede is geen keuze.