Waarom mag je stemmen met een legitimatiebewijs dat verlopen is?

Ik lees dit net in de krant, het legitimatiebewijs mag max 5 jaar verlopen zijn. Ik kon het ook niet geloven, maar er stond echt : uw document mag geldig zijn tot 10 juni 2005 of een latere datum. Waarom zou je je moeten legitimeren als het mag met een verlopen document??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, ik ben benieuwd!

Het beste antwoord

Op die manier wil staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) oudere kiezers tegemoetkomen die niet meer maatschappelijk actief zijn en daardoor vaak geen geldig reisdocument of rijbewijs hebben.

Maar...
Deze uitzondering van acceptatie van een verlopen identiteitsbewijs geldt alleen voor het verkiezingsproces. U kunt er geen andere rechten aan ontlenen! (Bijvoorbeeld reizen buitenland, overige identificatie, besturen motorvoertuig o.i.d.)
Een ongeldig gemaakt teruggegeven identiteitsbewijs (met geponste gaten er in) kan nooit gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar toch eigenlijk. Iedereen moet zich kunnen legitimeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel raar, maar wel de waarheid. Zie ook: http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/legitimatieplicht_houdt_200_kiezers_thuis/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theemuts?

Andere antwoorden (4)

Omdat dat ding nog voldoende zekerheid biedt dat jij het echt bent.
13 jaar geleden
Als je legitimatrie verlopen is, betekent het niet dat jij het niet bent.

Als je ouder wordt verander je. Daarom verloopt een legitimatiebewijs. maar meestal verander je niet zo veel dat je niet meer te herkennen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bejaarden in bv een verplegingstehuis die mobiel beperkt zijn hebben vaak geen geldig legitimatiebewijs meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo hopen ze natuurlijk op meer kiezers.
(als toevoeging op het bovenstaande)