Weegt het advies van de Raad van State zwaar?

De Raad van State had tegen het boerkaverbod geadviseerd, maar uiteindelijk wordt het verbod wel ingevoerd. Gebeurt dit vaak of wordt het advies normaal gesproken wel meegenomen in de beslissing?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Reddie
7 jaar geleden
Een advies is een advies, en geen dwingende eis.
Een advies hoeft niet te worden opgevolgd.

Het beste antwoord

Het advies van de Raad van State is NIET openbaar tot de Wet of AMVB waarover het advies gaat wordt aangenomen. Het negatieve advies over het Boerkaverbod is nu dus openbaar. Het advies van de RvS wordt zeer serieus genomen. Vaak wordt de voorgenomen Wet een beetje aangepast en geeft de RvS daarna dus wel een instemmend advies. Het is vrij ongebruikelijk dat een Wet wordt aangenomen, zoals bij het Boerkaverbod, MET een negatief advies van de RvS. Het is namelijk vrijwel zeker dat dit verbod gaat sneuvelen bij het EHRM (Europees Hof Voor de Rechten Van de Mens), dit is DE reden dat de RvS hier nu negatief adviseert.
Maar het kabinet kon nu ook weinig anders, want een beetje zwanger bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het advies wordt normaal gesproken wel meegenomen in de beslissing. De Raad van State is immers wettelijk en in de praktijk het belangrijkste adviesorgaan van de regering.

Een advies van de Raad van State over een wetsvoorstel krijgt altijd een dictum. Een dictum kan op zes verschillende manieren worden gegeven:

1. Het voorstel geeft de Raad van State geen aanleiding tot het maken van inhoudelijke opmerkingen. Hij geeft U in overweging het voorstel van wet te zenden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
2. De Raad van State geeft U in overweging het voorstel van wet te zenden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal, nadat aan het vorenstaande aandacht is geschonken.
3. De Raad van State geeft U in overweging het voorstel van wet aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal te zenden nadat met zijn advies rekening zal zijn gehouden.
4. De Raad van State geeft U in overweging het voorstel van wet niet te zenden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal dan nadat met het vorenstaande rekening zal zijn gehouden.
5. De Raad van State heeft mitsdien bezwaar tegen het voorstel van wet en geeft U in overweging dit niet aldus aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal te zenden.
6. De Raad van State heeft mitsdien bezwaar tegen het voorstel van wet en geeft U in overweging dit niet te zenden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

De betekenis van de adviezen is:
1. instemmend.
2. geen zwaarwegende bedenkingen, slechts advies tot enige aanpassing van toelichting of regeling zelf.
3. idem, gradueel verschil, iets zwaarder.
4. overwegende bezwaren tegen één of meer onderdelen van de regeling, meestal door aanpassing van de regeling te ondervangen.
5. fundamentele bezwaren, alleen door ingrijpende aanpassing van de regeling te ondervangen.
6. zodanige bezwaren dat deze niet door aanpassingen van de regeling zijn te ondervangen.

Bij het voorstel van het boerkaverbod uit 2015 https://www.raadvanstate.nl/adviezen/zoeken-in-adviezen/tekst-advies.html?id=11944 was het dictum bij het advies van de Raad van State van woensdag 15 juli 2015 van de vierde categorie. De regering heeft het voorstel dus nog kunnen aanpassen voor het door het parlement is behandeld.
Antoni