Waarheen ging de € 2,3 miljard die de EU volgens het CBS in 2016 in Nederland uitgaf?

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/50/nederland-deze-eeuw-grootste-nettobetaler-van-de-eu

7 jaar geleden
1.2K
Erna55
7 jaar geleden
globaal : http://www.europa-nu.nl/id/vh94fvv1eky2/subsidies_voor_nederland
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Poet, bedoel je de 2,3 miljard euro die Nederland van de EU heeft gekregen?
of bedoel je waar de Eu onze 2,3miljard eurobijdrage aan uit heeft gegeven?
Poet
7 jaar geleden
Er staat dat die 2,3 mrd door de EU in NL is uitgegeven. Ik zoek dus de uitsplitsing daarvan

Het beste antwoord

De door de EU verleende subsidies kunnen niet naar eigen weldunken door Nederland worden besteed. Zij dienen te worden uitgegeven, waarvoor zij zijn aangevraagd en verleend. De Europese Commissie beslist of de projecten of organisaties waar de subsidie voor wordt aangevraagd de belangen van de EU dienen. Zoals de Landbouw, plattelandsontwikkeling, maritieme zaken en visserij. Soms is een subsidie bedoeld voor een meerjarig project.

De gegevens van de gespecificeerde subsidiebedragen die zijn aangevraagd en verleend door de EU in 2016, zijn door de Algemene Rekenkamer nog niet gereed voor publicatie.

De gegevens op de website Europa Nu (die niet door de EU zelf gevoed wordt)
gaan niet verder dan 2014 en de site verstrekt ook weinig gedetailleerde specificaties.
Door middel van de website http://ec.europa.eu/budget/figures/interactive/index_en.cfm
die bijgehouden is tot 19 juli 2016, en te klikken op By Year kan men de subsidies en uitgaven per land, per jaar en per rubriek vinden.
Je kunt bv opzoeken hoeveel er dmv subsidies in de jaren 2014 en 2015 is uitgegeven aan grote infrastructuur projecten, zowel in Nederland als in Europa.
Voor Nederland was dat 0,3 miljoen in 2014 en 0,7 miljoen in 2015.
De uitgesplitste data per land en per project zijn ook via deze site te downloaden.
Je kunt de subsidieverleningen van de jaren 2000 t/m 2015 met elkaar vergelijken.
Er zijn per jaar geen al te grote verschillen, hooguit bij bepaalde posten.

Nederland ontving in 2015 totaal 2,36 miljard euro aan Europese subsidies.
De subsidies die in 2016 verleend zijn door de Europese Commissie en welke projecten zullen waarschijnlijk ook niet veel verschillen met de voorgaande jaren.