Wat gaan de centrale banken doen met die duizenden miljarden euros aan schuldpapier dat ze momenteel opkopen?

Ze kopen krankzinnige hoeveelheden schuldpapier onder aanvoering van de Europese centrale bank. Daarvoor betalen niet met met bestaand geld maar door zelf (digitaal) geld te maken en dat aan te bieden. Dus ze kopen in feite zonder iets uit geven.

Wat willen de centrale banken gaan doen met die enorme ophoping van kapitaal?

Toegevoegd na 8 minuten:
Misschien eerst wachten tot het schuldpapier weer in geld is omgezet door aflossingen en dan dat geld weer deleten op het moment dat de rente juist te hoog wordt ?

7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Centrale banken kopen schuldpapier op om de economie te stimuleren. Ze kopen deze schuldpapier met geld dat ze zelf creëren. De schuldpapier wordt vervolgens opgeslagen in de balans van de centrale bank. Dit geld kan later worden gebruikt om de economie te stimuleren door het te gebruiken om leningen te verstrekken aan banken.
Bronnen:
een maand geleden