Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke bepalingen zijn opgenomen in de Wet op de Jeugdzorg?

Ik zoek een antwoord op deze vraag alleen kan ik het nergens in mijn boeken of op het internet vinden... volgens mijn opdracht moeten het 6 punten zijn.
Als iemand iets weet alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
616
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.st-ab.nl/wetten/0664_Wet_op_de_jeugdzorg.htm

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wet op de jeugdzorg
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het Ministerie van Justitie zijn samen verantwoordelijk voor de jeugdzorg.

■VWS richt zich op de vrijwillige hulpverlening, de hulpverlening aan licht verstandelijk gehandicapten en jongeren met psychische problemen.
■Justitie houdt zich bezig met kinderen en jongeren die extra bescherming nodig hebben (voogdij/gezinsvoogdij) of in contact zijn gekomen met het jeugdstrafrecht.
Op 1 januari 2005 is de nieuwe Wet op de jeugdzorg (PDF) ingegaan. In deze wet staan de cliënt en zijn hulpvraag centraal. Cliënten zijn kinderen, jongeren en hun ouders of opvoeders die opgroei- en opvoedingsproblemen hebben.


De nieuwe Wet op de jeugdzorg heeft als doel om de jeugdzorg samenhangend en vraaggericht te maken.

■Kinderen, jongeren en ouders hebben recht op jeugdzorg.
■Bureau Jeugdzorg is de toegangspoort tot de gehele jeugdzorg.
■De zorg moet zo dicht mogelijk bij het kind of de jongere gebeuren, zo kort mogelijk duren en zo licht mogelijk zijn.
■Elke provincie krijgt geld van het Rijk. De provincie financiert met dat geld Bureau Jeugdzorg en daarmee de toegang tot de jeugdhulpverlening, geestelijke gezondheidszorg voor jeugd (jeugd-ggz), jeugdbescherming en jeugdreclassering.
■De provincie koopt zorg voor kinderen, jongeren en ouders in bij de jeugdzorginstellingen.
■De provincie maakt met gemeenten resultaatgerichte afspraken over de verantwoordelijkheden voor jongeren met problemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

http://www.ggzbeleid.nl/pdfjeugdzorg/28168nr1.pdf
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding