Welke functies bestaan er allemaal in een politieke partij?

Hoeveel mensen zijn er minimaal nodig in een politieke partij (om alle functies te vervullen) en welke functies bestaan er allemaal in een politieke partij?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

In principe mag ieder persoon, helemaal alleen, ongeacht leeftijd of nationaliteit, een eigen politieke partij beginnen. Er is wel een notariële akte nodig.
In de akte worden minimaal de volgende zaken vastgelegd:
De naam van je partij
De plaats waar de partij gevestigd is
Het doel van de partij

Een politieke partij heeft geen formele functies.
De enige functie die iemand vervult als hij een zetel in de Tweede Kamer krijgt, is die van politiek leider of partijleider en dient zijn kiezers te vertegenwoordigen.
Is er maar één zetel dan is diegene politiek leider van een eenmansfractie.
Heeft een partij meerdere zetels dan wordt de volgorde van belangrijkheid onderling bepaald.
Degene die de functie partijleider vervult, meestal de lijsttrekker bij de verkiezingen, moet niet alleen zijn kiezers vertegenwoordigen maar ook zorgen voor eensgezindheid in zijn partij.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een politieke partij kent geen functies maar vervult een functie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deelantwoord: je hebt minstens 1 persoon nodig. Zie als voorbeeld de PVV. Dit is een partij met Geert Wilders als enig lid. Je kunt dan ook geen lid worden van de PVV.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geert Wilders vervult ook maar één functie, zijn kiezers vertegenwoordigen.
http://www.montesquieu-instituut.nl/id/vj5eflkxm6yg/een_unieke_partij_de_organisatie_van_de