Over welke, uit het land gezette, buitenlands jongetje was er in Amerika landelijk ophef kort voor de presidentsverkiezingen in de jaren 1980/1990?

Er is een redelijk bekende foto van op het internet van de politieagent met het jongetje vast

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eli%C3%A1n_Gonz%C3%A1lez ??

Antwoorden (1)

Vermoedelijk bedoel je dan deze foto: http://www.history.com/s3static/video-thumbnails/AETN-History_Prod/24/202/History_Federal_Seizure_of_Elian_Gonzalez_Speech_SF_still_624x352.jpg
De naam van het jongetje is Elián González, een Cubaans staatsburger die toen hij in 1998 vijf jaar oud was het onderwerp werd van een internationaal conflict over zijn verblijfsstatus. Er is zelfs een film over gemaakt, "A family in crisis: The Elian Gonzalez story".
Elian overleefde als enige de schipbreuk van het wrakke bootje met vluchtelingen dat vertrokken was van Cuba naar Amerika. Hij werd opgevist door de Amerikaanse kustwacht, die hem plaatste bij zijn oudoom Lazaro in Miami. Hoewel zijn moeder was verdronken bleef zijn vader, Juan Miguel González, achter op Cuba. De normale gang van zaken zou geweest zijn dat het kind naar zijn vader terugging. Maar helaas werd Elian speelbal van de politiek: Lazaro als exil-Cubaan weigerde hem terug te laten gaan naar Juan Miguel, omdat hij vond dat het kind moest opgroeien in vrijheid. Niemand vroeg wat de jongen er zelf van vond en ondertussen escaleerde de langslepende kwestie tot een diplomatieke crisis tussen de Cubaanse dictator Fidel en de Amerikaanse regering. Na heel veel geharrewar en getouwtrek ging de jongen uiteindelijk toch terug naar Cuba.
Amadea