Er zijn wel online peilingen voor politieke partijen maar hoe kan je online stemmen?

Waar zijn die peilingen op gebaseerd want ik kan nergens vinden waar je überhaupt online kan 'stemmen" voor tussen peilingen. Alvast dedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Een representatieve steekproef voor dergelijke peilingen is niet te krijgen door een poll op een internetsite te zetten en te hopen dat de mensen die daar op af komen een goede afspiegeling vormen van de te peilen doelgroep. Dat gebeurt op andere manieren, hoe precies dat zal verschillend zijn per bureau, en er zullen vast ook wel eens diverse methoden gecombineerd worden.

Als bijvoorbeeld het CBS data zoekt over politieke voorkeur of - ik noem maar wat - smartphonegebruik per leeftijdsgroep, plaatsen ze ook geen open enquête op hun site voor mensen die daar toevallig langs surfen: ze selecteren ze eerst een zo representatief mogelijke groep. De geselecteerde mensen worden vervolgens benaderd voor het invullen van een enquête, waarbij overigens vaak (ook) gebruik wordt gemaakt van online vragenlijsten die met een inlogcode uit de brief geopend kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Peilbureaus kunnen ook achteraf een peiling representatief maken door resultaten van deelnemers weg te laten. Zijn er bijvoorbeeld relatief te veel jonge mannen die hebben meegedaan, dan wordt een aantal van die resultaten niet meegeteld.
Op de website van Maurice de Hond www.peil.nl kan je je opgeven voor verschillende enquêtes en politieke peilingen.

Het onderzoeksbureau zorgt ervoor dat de peiling representatief wordt en statistisch verantwoord.

Toegevoegd na 40 minuten:
Ook onderzoeksbureau TNS NIPO maakt gebruik van online peilingen. Zie http://www.tns-nipo.com/ons-aanbod/panel/veldwerk/.
Antoni