Waarom zijn er geen online politiescanners?

Online P2000-scanners voor brandweer en ambulance zijn goed vertegenwoordigd, maar nergens kun je op internet 'meelezen' met de politie. Waarom is dat? Gebruiken ze een ander communicatiesysteem? Is het omdat hun communicatie vertrouwelijker van aard is dan bij de andere hulpdiensten? Anders, namelijk...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Inderdaad. De politie gebruikt geen P2000 maar C2000.
Dat is zo goed gecodeerd dat het nog niet gehacked is.
13 jaar geleden
P2000 is een onderdeel van het C2000 netwerk, het communicatienetwerk van de hulpdiensten zoals politie,
ambulance, brandweer en koninklijke marechaussee.

Het is inderdaad zo dat de berichten vaak gecodeerd zijn,echter op http://www.p2000-online.net/ krijg je soms wel een melding van de politie te zien.

Er zit ongeveer anderhalve minuut vertraging in de verwerking.
De berichtenpagina's verversen zichzelf elke 60 seconden, zodat nieuwe berichten vanzelf in beeld komen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bijvoorbeeld in Noord en oost Gelderland werd onlangs dit bericht zichtbaar van de politie:

08-05-10 23:18:01 Politie Noord- en Oost Gelderland PRIO 2 UGCHELEN Contact MK Politie (Soort dier: hert) (Aangereden Wild: ja)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een klein beetje logisch...
Als deze online te vinden waren zou het voor criminelen wel erg makkelijk worden om bij voorbaat al te vluchten :-)
Stel... een 501 op de grote markt 15 .. lees een hennepkwekerij op de grote.... etc. ( even overdreven natuurlijk )
Zou wel heel makkelijk wezen, gelukkig bestaan er nog hele goed beveiligde programma's.
Soms wel heel jammer dat als je de sirenes hoort dat je niet kunt vinden wat er dan is omdat het dan om de politie gaat... ik ben zelf namelijk ook een grote fan van de 112 site
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
p2000 is te volgen en c2000 ook, alleen moet je fors investeren om c2000 signalen te kunnen omzetten naar luisterbare signalen. Dit doet een hobbyist nooit. De media zit heel kort op de politie om hen te bewegen vooral het p2000 te gebruiken in het kader van de vrije nieuwsvergaring.