Wat voor een (op feiten gebaseerd) goeds valt er over Obama allemaal te vertellen?

Ik had net een discussie met iemand over Obama. Ikzelf heb veel vertrouwen in deze man als leider, zeker na zo'n cowboy als Bush, maar mijn discussiegenoot was niet zo te spreken over hem. Het merendeel van de discussie ging over gevoel. Maar wat zijn nu de feiten? Ik kan bijvoorbeeld noemen dat hij het zorgstelsel heeft verbeterd in Amerika, dat vind ik op zich al een heel groot pluspunt, omdat dat iets was wat echt mis was in Amerika. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met Irak, Afghanistan, Guantanamo Bay, de kredietkrisis etc? Heeft hij daar verandering in bereikt of adequaat gehandeld? Welke andere zaken heeft hij bereikt? Of... wat heeft hij eigenlijk heel slecht gedaan?

Ik weet dat een dergelijke vraag al eens eerder is gesteld, maar ik ben op zoek naar nog wat meer feiten. Wel dus inderdaad graag feiten...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

begandigd spreker

meer iq (ik schat zo'n +80) dan zijn voorganger

geen yale maar harvard dus iig geen skull & bones

pragmatish veel meer in huis dan mccain

geen prolife gekken die hem manipuleren

heeft een gezellige lach

stop de tijd geen jokers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de spelfout in de eertse 2 woorden is al - 10 waard
AWM
13 jaar geleden
Dan trek ik geen punten af voor de hoofdletters en de interpunctie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar het zijn niet echt feiten. Geen zijnsoordeel, maar waardeoordeel zeg maar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de US zijn feiten altijd subjectief, ander kan je nooit oorlog beginnen waar je ineens zin ik hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze in een oorlog zin hebben dan VERZINNEN ze feiten, zoals: Irak heeft massavernietigingswapens...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
indd en het volk vreet dat, dus subjectiviteit in lands voordeel is daar de enige stabiliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft toch een boek over zijn leven geschreven? Kun je vast wel opzoeken.
Ik zie hem ook wel zitten. Bij alle presidenten heb ik contacten met de wapenindustrie vermoed, bij hem nog niet, maar ben benieuwd of dat zo blijft.
Hij heeft wel de zorgverzekering voor iedereen ingesteld.
Daarom zijn nu veel Amerikanen kwaad, want sociaal zijn is niet helemaal hun pakkie an.
Maar als je nu Googelt: Obama en...... (vul maar in), dan krijg je vast antwoorden, Ach iemand zal het wel voor je doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
enz. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Obama doet dingen waar men in de VS altijd bang voor is geweest. Zoals de verplichting voor iedereen een ziektekostenverzekering af te sluiten, en alle verzekeraars te verplichten iedereen te accepteren. Dat wordt gezien als inperking van de vrijheid van het individu en van ondernemers, en veel minder als een manier om iets te doen aan de beroerd slechte toegang tot gezondheidszorg en de hoogste moedersterfte van alle ontwikkelde landen.
Ook het willen reguleren van de banken schiet veel mensen in het verkeerde keelgat. Vroeger hadden de banken de politici in de zak, nu lijkt het om te draaien.
In het verlengde van zijn voorgangers is er een nieuw START-verdrag tot stand gekomen, die als het goed is zal leiden tot een verdere reductie van kernwapens.

Vanuit het perspectief van de rest van de wereld positieve ontwikkelingen, maar binnen de VS erg controversieel. Het beeld dat de VS kernwapens nodig heeft om ervoor te zorgen dat de rest van de wereld ze niet durft te gebruiken zit er nog sterk in. Geholpen door berichtgeving in kranten en op TV, gevoed door invloedrijke vriendjes die de dingen liever bij het oude zouden laten.