Waarom acht men het geen inbreuk op de code 'primum non nocere' dat men een lichaam ombouwt?

Dat artsen een mannenlichaam mogen ombouwen naar een vrouwenlichaam of omgekeerd heb ik altijd al heel vreemd gevonden, omdat ik ervan uit ga dat het basisprincipe van de medische wetenschap het genezen van het lichaam zou moeten zijn, niet het ongezond maken ervan. Ik heb intussen ook begrepen dat er wel degelijk een dergelijke ethische code is (primum non nocere)(het principe van het niet schaden). Daarom begrijp ik niet dat het artsen is toegestaan om zulke ingrepen uit te voeren. Wat is het motief dat men hierop een uitzondering maakt?
Ik heb zelfs al gehoord over amputatie van ledematen omdat iemand het gevoel heeft dat een arm of een ander lichaamsdeel niet bij hem of haar hoort. Dat artsen dergelijke ingrepen mogen uitvoeren lijkt me helemaal in strijd met het 'primum non nocere'.

1.6K

Antwoorden (2)

Gezondheid bestaat niet alleen uit een functionerend lichaam. Geestelijke gezondheid speelt een enorm grote rol, ook voor de fysieke lichaamsfuncties.

Als iemand zich langdurig erg ongelukkig voelt met de fysieke kenmerken van de andere sekse, dan kan die persoon dus gezonder worden van een geslachtsveranderende operatie.

Hoewel er natuurlijk altijd kans is op complicaties bij een operatie, wordt een 'omgebouwd' lichaam in principe niet ongezonder dan het lichaam voor de operatie. De enige lichaamsfunctie die zou kunnen vervallen, is de voortplanting. Maar mensen die kiezen voor een geslachtsveranderende operatie waarbij het krijgen van kinderen daarna niet meer mogelijk is, kiezen daar bewust voor en zouden ook zonder de operatie geen kinderen (willen) krijgen.

Veel mensen die hun geslacht hebben laten veranderen zijn nu veel gelukkiger, actiever (sport, sociaal leven) en ze leven gezonder. Van schade aan het lichaam is dus geen sprake, uitgezonderd enkele complicaties. Maar in het algemeen is de gezondheidswinst groter dan de mogelijke gezondheidsschade.
een jaar geleden
Goeievraagstell
een jaar geleden
Het lijkt mij nochtans evidenter dat men dan de geest 'opereert'. Dat door het woord iemand tot het besluit komt dat hij of zij voortaan wél tevreden is met zijn of haar lichaam en ontdekt dat zijn of haar denken eigenlijk op het verkeerde spoor zat.
De code 'primum non nocere' betekent letterlijk 'eerst geen schade toebrengen'. Omdat het ombouwen van een lichaam geen schade toebrengt aan het lichaam, wordt het niet als inbreuk op deze code gezien. Het ombouwen van een lichaam is een persoonlijke keuze en kan worden gezien als een manier om het lichaam te verbeteren.
10 maanden geleden