Wat maakt iemand een "Goede Politicus" en voldoet er iemand aan dit profiel?

De naïeve gedachte is dat een Goed Politicus een man/vrouw is met een bepaald gedachtegoed. Deze politicus stáát voor dit gedachtengoed, en kan in klinkende betogen met sterke argumenten draagvlak voor de ideeën krijgen.

Maar, in een week dat ik een oude Engelse serie over de politiek (her)ontdekt heb, een boek heb gelezen over de relatie pers/politiek én dat Tegenlicht komt met een serie over de democratie komt een ander beeld naar voren. In dit beeld is de Goede Politicus een echte Macchiavelliaan: altijd bezig met zijn image en beeldvorming. Vooral met de presentatie, met het wegen van machtsposities en het tegen elkaar uitspelen van de tegenstanders (en af en toe ook een opgeofferd vriendje).

Wat is hier het idee? Wat maakt een "Goed Politicus"?

En: zijn er binnen Nederland mensen die het predikaat "Goed Politicus" verdienen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Een goed politicus is iemand die geloofd wordt door liefst zoveel mogelijk mensen. Zolang hij/zij het vertrouwen heeft van veel mensen kan hij/zij blijven functioneren in de politiek.
En wanneer en geloof en vertrouwen teveel afnemen, is het tijd om op te stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed politicus is iemand die er een meester in is zijn/haar leugens als waarheden aan de man weet te brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed politicus heeft een uitstraling die mensen aanspreekt.
Kan goed uit zijn/haar woorden komen, heeft overal een weerwoord op.
Is intelligent en heeft veel kennis van zaken en een goede algemene ontwikkeling en opleiding.
Presentatie is heel belangrijk, zeker nu ze zo vaak op tv komen. Image en beeldvorming horen daar bij.
Eerlijkheid vind ik daar ook bij horen. Niet het tegen elkaar uitspelen van tegenstanders. Iemand die liegt en draait en konkelt, dat komt altijd uit.

Alexander Pechtold is volgens parlementaire journalisten de Politicus van het Jaar 2009.
VVD-fractievoorzitter Mark Rutte is door zijn collega's in de Tweede Kamer gekozen tot Politicus van het Jaar 2009. Als slechtste politicus werd Rita Verdonk (Trots op Nederland) aangewezen.
Het heeft dus niet alleen met politieke voorkeuren te maken. Goede politici zitten zowel links als rechts, want
vorig jaar werd minister Wouter Bos van Financiën zowel door de Tweede Kamerleden als het publiek gekozen tot Politicus van het Jaar.

Voor mij mag Femke Halsema winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Thorbeckeprijs voor politieke welsprekendheid 2010 is vanavond toegekend aan Femke Halsema, de fractievoorzitter van GroenLinks. De jury noemt haar sprankelend, vaak verrassend en scherp in een debat. “In een tijd van hypes en vervlakking toont zij aan dat wel degelijk een inhoudelijk debat kan worden gevoerd dat voor een breed publiek te volgen en interessant is”, aldus de jury onder leiding van oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas.

Het juryrapport toont vooral respect voor haar luisterend vermogen en charme waarmee ze tegenstanders in een debat in de hoek kan drijven. “Ze kan goed luisteren en zo nodig lang zwijgen om vervolgens met scherpe timing het debat naar haar hand zetten. Met een opeenvolging van scherpe en goed opgebouwde vragen doet ze wat een parlementariër behoort te doen: het de regering in eloquente woorden buitengewoon lastig maken. Ook kan ze het opbrengen om af en toe haar ongelijk uit te spreken en haar eigen rol en positie te relativeren.“

De Thorbeckeprijs is een wisselprijs die eens in de twee of drie jaar wordt toegekend aan een volksvertegenwoordiger die het vermogen heeft in redevoering en debat de aandacht van zijn toehoorders gevangen te houden door de beheersing van retorica. De laatste keer was in 2007. De prijs voor politieke welsprekendheid werd eerder uitgereikt aan Frits Bolkestein (VVD), Hans van Mierlo (D66) en Paul Rosenmöller (GroenLinks).

Deze politici kun je vertrouwen die hebben het waargemaakt