hoeveel agenten zijn er nu in 2016 in nederland?

Ik werk met mijn kleuters rond het thema politie

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.2K
SimonV
7 jaar geleden
Cijfers over 2016 zijn nog niet bekend.
Op 31 december 2014 bedroeg de operationele sterkte van de politie 51.442 fte’s.
Fte staat voor fulltime-equivalent. Het is een rekeneenheid waarmee de omvang van een functie of de personeelssterkte kan worden uitgedrukt. Eén fte is een volledige werkweek. Een functie van 0,6 fte bijvoorbeeld is – uitgaande van een werkweek van 38 uur – een functie van 0,6 x 38 = 22,8 uur. De operationele sterkte van de politie betreft de functies waarbij de politiemedewerker direct contact heeft met de burger en/of een directe inhoudelijke bijdrage levert aan de primaire politietaak. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om wijkagenten, rechercheurs, hondengeleiders en receptionisten. Aspiranten tellen volledig mee in de operationele sterkte, maar zijn gemiddeld slechts veertig procent van hun tijd daadwerkelijk inzetbaar.

Antwoorden (1)

Volgens http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4254930/2016/03/02/Ziekteverzuim-onder-politie-agenten-explodeert.dhtml is 7% van het aantal agenten 4600, dus dat maakt een totaal van 65.714 dienders in Nederland.

Toegevoegd na 1 week:
In dit nog recentere krantenartikel staat het getal afgerond naar 65.000: http://www.gelderlander.nl/regio/stelende-politiemedewerker-eenheid-oost-nederland-ontslagen-1.6068757
De woordvoerder: „Landelijk werken er 65.000 mensen bij de politie".
Amadea
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Je telt ook administratief personeel mee. http://www.elsevier.nl/nederland/anp/2016/03/politie-wil-actie-tegen-hoog-ziekteverzuim-2769092W/
Amadea
7 jaar geleden
Dat zijn toch ook agenten?
SimonV
7 jaar geleden
Nee, dat zijn geen agenten.
SimonV
7 jaar geleden
Althans, er zijn natuurlijk agenten die achter een bureau werken.
Maar een secretaresse is niet automatisch een agent.
SimonV
7 jaar geleden
Op basis van het jaarverslag van de politie moet dit aantal toch wel ongeveer kloppen.
Al kan 7% ook 7,04% of 6,96% betekenen.
Het werkelijke aantal agenten zal dus tussen 65.500 en 66.100 liggen.
Plus.