Een bevriend staatshoofd beledigen is (nog) strafbaar, maar een onbevriend staatshoofd ook?

En wie bepaalt wie bevriend en wie niet bevriend is? Hangt dat van de politieke situatie in een bepaald land af?

Antwoorden (1)

Een bevriedn staatshoofd is het staatshoofd van een land waar we (vreedzame) diplomatieke betrekkingen mee hebben; een onbevriend staatshoofd is het staatshoofd van een land waarw e mee in oorlog zijn.

Voor 1940 mocht Hitler bv ook niet beledigd worden.
tinus1969
8 jaar geleden
escape
8 jaar geleden
Volgens mij klopt dat allemaal niet, nog los van het feit dat het woord 'onbevriend' niet bestaat. We zijn niet in oorlog met Noord-Korea, maar toch is Kim-Il-sung geen bevriend staatshoofd.
poppetje54321
8 jaar geleden
daarom stelde ik de vraag ook, volgens mij wordt een "neutraal" of zo je wil een "onbevriend" staatshoofd pas een bevriend staatshoofd als we hem politiek nodig hebben of voor andere zaken willen gebruiken. Als iemand op een vreselijke manier Kim Young Un zou beledigen (geen bevriend staatshoofd) zou dat geen diplomatieke rel opleveren. Maar als we bv. Putin zouden beledigen (geen bevriend staatshoofd) zou dat een flinke rel opleveren, waarom? Omdat een groot deel van de Nederlandse handel naar Rusland gaat. De uitvoer naar Noord Korea is praktisch nul. Kortom, het is een politiek verhaal.
tinus1969
8 jaar geleden
@escape; hebben we diplomatieke betrekkingen met Noord-Korea? Waar baseer je op dat Kim-Il-sung geen bevriend staatshoofd is?
escape
8 jaar geleden
@Tinus: Dat denk ik. Omdat ik nergens een lijst van bevriende en niet-bevriende staatshoofden kan vinden, denk ik dat Kim als gevaarlijke dorpsgek van de wereld beledigd mag worden tot je scheel ziet.
poppetje54321
8 jaar geleden
kim il sung is zo dood als een pier. Belediging van een overleden bevriend staatshoofd zou een juridisch unicum zijn!