Wat bedoelen ze in de media als er gesproken wordt over het stellen van kamervragen?

Ik zag net een artikel op nu.nl
Daar in werd gesproken van: "PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch gaat kamervragen stellen over de video."

Het gaat hierbij om een video die gemaakt is in Marokko waarop te zien is hoe twee homo's in elkaar worden geslagen.

Het is in Marokko gebeurd. Waarom dan kamervragen? Wat houd dat in?

http://www.nu.nl/buitenland/4237961/mishandelde-homo-marokko-veroordeeld-twee-maanden-cel.html

Antwoorden (1)

Kamervragen stellen wil zeggen dat een kamerlid aan de minister-president, de ministers en soms andere kamerleden gaat vragen waarom iets is toegelaten. Hij vraagt om extra uitleg en wil weten hoe iets zit en waarom. De heer Marcouch wil in dit geval weten wat hier tegen gedaan kan worden, in Nederland en Marokko, en gaat dit navragen bij minister-president Rutte en enkele ministers/kamerleden, die hier vervolgens op kunnen reageren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Het vragenrecht is het individuele recht van zowel de Eerste als de Tweede Kamer om schriftelijk vragen aan de regering te stellen. De regering is verplicht de vragen te beantwoorden. Leden kunnen de regering op een bepaalde misstand wijzen of inlichtingen over een situatie vragen. Ook is het mogelijk de regering te vragen een bepaalde kwestie te heroverwegen of maatregelen te nemen. De vragen van de Eerste Kamer worden te allen tijde schriftelijk beantwoord. Eerste Kamerleden maken veel minder gebruik van het vragenrecht dan Tweede Kamerleden. Tweede Kamerleden stellen jaarlijks honderden vragen over belangrijke en minder belangrijke onderwerpen; Eerste Kamerleden stellen gemiddeld ongeveer 40 vragen per jaar.