Mag een gemeente ineens niets meer doen met een officiële vergunningaanvraag?

Ik heb een exploitatievergunning bij een grote gemeente in Nederland aangevraagd. De officiële aanvraag is nu negen (!) maanden geleden gedaan. In de tussentijd heb ik diverse persoonlijke gesprekken met de gemeente gehad. Begin december jl. heeft de gemeente besloten tot een nader Bibob onderzoek. Inmiddels is het Bibob onderzoek afgerond, hiervoor gelden wettelijke termijnen.

De gemeente zwijgt nu plotseling in alle toonaarden. Op een aangetekende brief geven ze ineens geen reactie meer. Ik verwacht dat het Bibob onderzoek positief voor mij is uitgevallen, oftewel geen bezwaar ten aanzien van een vergunning. Anders had ik dit direct van de gemeente vernomen. Thans wacht ik op nadere stappen van de gemeente, maar die blijven vooralsnog geheel uit.

Let wel; ik voldoe aan alle eisen en voldoe aan alle regels die opgenomen zijn in de APV. Heb geen (eerdere) afwijzing op mijn bedrijfsplan gehad. De afgifte van de vergunning ligt bij de burgemeester.

Ik heb vanaf het begin de zeer sterke indruk dat ze me geen vergunning willen geven. De opmerkingen van de abtenaren zijn niet van de lucht. Wat kan ik nu doen om de gemeente te bewegen om de vergunning wel aan mij af te geven?

Wie moet ik na de burgemeester aanschrijven? Is dit het college van B&W, zijn dit de Raadsleden, de politieke partijen binnen de gemeente of anderszins? Daarnaast; mag een gemeente de wettelijke termijnen overschrijden, terwijl deze zijn opgenomen in de APV en de overige beleidslijnen van deze gemeente?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt ook in dit geval bezwaar aantekenen en evt. in beroep gaan.
Een bezwaar kan in de eerste plaats worden gericht tegen een afwijzende beschikking (bron 1). Echter, een gemeente kan dit gegeven niet ontlopen door géén besluit te nemen (bron 2). Het is zelfs mogelijk een dwangsom te eisen bij de bestuursrechter wanneer de gemeente blijft weigeren (bron 3).

Toegevoegd na 1 uur:
Wat betreft bron 2: ik spreek over geen besluit; maar dat geldt dus ook voor het niet tijdig nemen van een besluit.
Ook Rijksoverheid geeft hier een relevante toelichting.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-een-bestuursorgaan-niet-op-tijd-beslist-over-mijn-aanvraag-of-bezwaar