houdt het Britse Hogerhuis nog wel eens wetgeving van het Lagerhuis tegen nu?

zo niet, wat is dan nog de taak van het Hogerhuis

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, Het House of Lords kan wetten niet meer blokkeren, kan de wetgeving wel vertragen.

Antwoorden (1)

Het Britse Hogerhuis (the house of Lords) blokkeert wel wetten. Terwijl het Britse Lagerhuis al met de wet heeft ingestemd.
The House of Lords heeft in juli 1998 met 290 tegen 122 stemmen een wetsvoorstel afgewezen dat de leeftijd waarop jongeren een homoseksuele relatie mogen onderhouden, moet terugbrengen van achttien naar zestien jaar - net als bij heteroseksuelen.
Het Britse Hogerhuis heeft op 28 februari 2006 een veto uitgesproken over een twee weken eerder door het Lagerhuis aangenomen wet die het verheerlijken van terrorisme strafbaar stelt. Dat was al de tweede keer bij het invoeren van de wet, al was de stemming op 28 februari 2006 met 160 stemmen en 156 voor veel spannender dan in januari, toen het wetsvoorstel nog met 270 tegen 144 stemmen werd verworpen.
Het Brits Hogerhuis kan ook amendementen die een wet kunnen blokkeren verwerpen.

Toegevoegd na 13 minuten:
The House of Lords onderzoekt de wetsvoorstellen die door het Lagerhuis zijn goedgekeurd. Hoewel het House of Lords tegenwoordig niet in staat is om te voorkomen dat wetsvoorstellen worden goedgekeurd, kunnen zij de gang van zaken wel vertragen en het Lagerhuis dwingen hun beslissingen te heroverwegen. In de huidige hoedanigheid fungeert het House of Lords als een controleur van het Lagerhuis.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het Britse Hogerhuis blokkeert moet zijn blokkeerde

Toegevoegd na 2 uur:
De bevoegdheden van het Hogerhuis beperken zich tot vier taken:
1. initiëren van wetsvoorstellen
2. nazien van de wetsontwerpen die aan het Hogerhuis worden voorgelegd
3. discussie over belangrijke politieke problemen, waarmee het Lagerhuis zich, uit tijdgebrek, niet kan bezighouden.
4. het recht wetsontwerpen tot een jaar te blokkeren
Het Hogerhuis kan wetgeving vertragen, maar uiteindelijk niet tegenhouden.
http://www.parlement.com/id/vgaxlcr0e01r/verenigd_koninkrijk