Wat gebeurd er met de ambassade van een land als het land niet meer bestaat?

Bijvoorbeeld, vroeger had je Joegoslavië. Wellicht waren daar verschillende ambassades van andere landen. Wat gebeurd daarmee als Joegoslavië niet meer bestaat als 1 land?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Wanneer een land 'ophoudt' te bestaan, dan zal ook de vertegenwoordiging op houden te bestaan, er is immers niets meer om te vertegenwoordigen. Dit houdt in dat de ambassadeur worden en zijn staf 'teruggeroepen' en hun officiële taken neerleggen. Het gebouw zelf en de grond daaronder is nooit eigendom van een ander land (zoals vaak gedacht wordt). Het enige wat verandert is dat de 'onschendbaarheid' die op het terrein van toepassing is komt te vervallen.

In het geval van Joegoslavië is het belangrijk om te weten dat deze voormalige Republiek werd opgedeeld in 'nieuwe' republieken (deze landen waren vaak al autonoom vóór ze deel begonnen uit te maken van de Republiek Joegoslavië). Zij scheurden zich los van de Republiek en gingen autonoom verder (uitzondering is Kosovo).

Nadat duidelijk werd welke 'nieuwe' Republieken er ontstonden en wat de grenzen waren, konden er weer diplomatieke banden worden aangehaald met andere landen. De nieuwe Republieken kregen nu allemaal afzonderlijk internationale vertegenwoordiging.

Toegevoegd na 31 minuten:
De diplomaten van andere landen die in Joegoslavië bewandelden natuurlijk de omgekeerde weg. Nederland had haar ambassadeur tijdig teruggeroepen in verband met de vijandigheden.