In 2012 zijn bij alle grote grensovergangen met Duitsland en België portalen geplaatst met camera's. Dit camerasysteem voor Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV) heet @MIGO-BORAS (lees AMIGO-BORAS; en dat staat voor ‘Automatisch Mobiel InformatieGestuurd Optreden – Better Operational Result and Advanced Security’ en is ter ondersteuning van de grensbewakingstaak van de Koninklijke Marechaussee. Met het systeem wordt steekproefsgewijs verkeer dat de grens over komt geregistreerd en geanalyseerd om illegalen en criminelen op te sporen. In Duitsland was ophef ontstaan over de plaatsing van deze camera's in verband met de privacy en eventuele schending van het Schengenverdrag. De minister heeft verklaard dat het camerasysteem binnen bestaande regels voor privacy en grenscontrole valt. Aldus WegenWiki.nl .

Ik lees elders dat het systeem oorspronkelijk eigenlijk was opgezet om permanent automatisch te kunnen registreren welke auto’s er de grensovergangen passeren, en daar dan zoekalgoritmen op los te kunnen laten om nader te kunnen vaststellen of er zeg maar verdacht verkeer is.
Maar omdat dat niet permanent mag van het Verdrag van Schengen, is het volgens de overheid al bij de ingebruikneming teruggeschroefd naar steekproefsgewijze benutting.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Hier kan de burger uiteraard bij vermoeden dat veranderende internationale omstandigheden weleens aanleiding zouden kunnen zijn om dit nette gedrag van de overheid aan te willen passen en desnoods permanent met de aanwezige cameras te gaan waken over deze grensovergangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Bordesteker, wist je dat tijdens de grote ski-vakanties aan de grens van bepaalde landen er "douaniers" kentekens op stonden te schrijven?
Geen camera, toch een camera obscura.