Waarom hecht Nederland zo veel aan vrij grensverkeer?

Er is de laatste tijd heel wat te doen over het Schengen verdrag. Krachtens dat verdrag kunnen burgers zonder controle binnen het Schengengebied reizen. Nederland wil dat blijkbaar heel graag zo houden. Maar waarom? Sinds 2005 moeten we ons allemaal kunnen legitimeren. Ik heb mijn ID bewijs sindsdien vaker moeten laten zien dan mijn paspoort in de tijd voor Schengen. Wat is er dan tegen ID controle aan de grens?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ik heb mijn ID bewijs sindsdien vaker moeten laten zien dan mijn paspoort in de tijd voor Schengen
Je hebt een paspoort of een id niet beide.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb gewoon een paspoort en een ID-kaart hoor, dat kan gewoon. ID om altijd bij je te dragen, paspoort om (buiten Europa) te reizen.
paulus811
8 jaar geleden
Van mij mag het morgen opgeheven worden. Het heeft ons alleen maar illegale immigratie en meer misdaad gebracht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt ongelijk ronron. Je kunt ze allebei bezitten en ik heb ze ook allebei.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mag inderdaad allebei. Stast niet uitdrukkelijk vernoemd op de site van de rijksoverheid. Wel op sites van gemeenten. Waaronder deze: http://www.zundert.nl/inwoner/burgerzaken_3555/item/waar-en-hoe-kan-ik-een-paspoort-of-identiteitskaart-aanvragen_21597.html
paulus811
8 jaar geleden
Als je buiten de EU reist is en ID niets waard, je komt er echt de VS niet mee in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
NL is een exportland en als elke vrachtwagen aan de grens moet worden gecontroleerd met de daarbijbehorende papierwinkel dan gaat de nlse economie naar zijn gossiemijne!
Computoon
8 jaar geleden
Het zou inderdaad een slecht plan zijn om grenscontroles weer in te voeren aan de binnengrenzen. Dat geeft lange wachtrijen voor iedereen en hoge kosten voor ondernemingen. Dan heb je ook nog landen waar overheidsdienaren om de haverklap staken en worden de wachttijden nog langer. Als het doel is om illegalen en misdadigers tegen te houden, dan is het middel erger dan de kwaal: schieten met een kanon op een mug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel Dat wilde ik ook toevoegen, maar de vraag gaat over het schengengebied en dat heeft te maken met personen, niet over goederen. Maar die zullen dan idd ook vaker gecontroleerd gaan worden op meelifters, dus zo heel gek argument is ook nog niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad zal vooral het vrachtvervoer getroffen worden; ik moet er echter niet aan denken dat toen wij met een flink deel van onze inboedel naar Griekenland verhuisden met een busje, we bij elke grens het busje hadden moeten uitpakken en weer inladen. Bovendien: het is veel tijdverlies; gewoon het in de rij staan aan de grens (heb ik nog meegemaakt, wat langer geleden) nog afgezien van de papierwinkel die je ook best online zou kunnen doen. Echt doorzoeken zou ook veel vaker gaan gebeuren en dat is wat betreft tegengaan van smokkel in orde; maar of dat opweegt tegen het economisch verlies...?
paulus811
8 jaar geleden
@Freekfluweel, we hebben het honderden jaren zonder Schengen gedaan en toen ging de economie ook niet naar de gossiemijne. @Computoon, als je het probleem van illegalen en misdaad degradeerd tot 'een mug' , heb je de afgelopen 10 jaar onder een steen geleefd.
Computoon
8 jaar geleden
@ Paulus811: je bent het kanon vergeten te noemen :-) M.i. zijn controles aan de binnengrenzen geen effectieve manier om misdaad en illegaliteit tegen te gaan. De lieden die zich daarmee bezig houden, komen ons land toch wel binnen en zullen zich niet netjes melden aan de grens. En wat de honderden Schengenloze jaren betreft: toen zag de wereld er wel wat anders uit. Als de controles aan de binnengrens opnieuw worden ingevoerd, zullen de prijzen van allerlei producten stijgen.Dan zul je de Nederlanders horen klagen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, Het vrije grensverkeer in het Schengengebied betreft alleen personen, er zijn gezamenlijke afspraken over het visumbeleid, het asielbeleid en de samenwerking tussen politie en justitie.
Geen nutteloze wachttijden meer maar alles thuis van te voren kunnen regelen.
Dat zijn andere afspraken dan de afspraken die het Vrije Verkeer van Goederen betreffen.
http://www.europa-nu.nl/id/vh7tltw4kdtf/schengenlanden Het (deels) vrije verkeer van goederen kan ook gelden voor de handelsbetrekkingen tussen twee of meer EU-lidstaten en een ander land (een zgn derde land).
Er wordt aan de grenzen nog wel incidenteel gecontroleerd.
http://www.europa-nu.nl/id/vh7douva6mo0/vrij_verkeer_van_goederen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, het hechten aan het vrije grensverkeer voor personen wordt blijkbaar niet door iedereen gedeeld.
http://www.elsevier.nl/Economie/blogs/2015/11/Ooit-bewaakten-de-Russen-onze-grenzen-Gratis-2725659W/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc Ik ben blij dat er eindelijk iemand reageert die op de motieven van de verdragsluitende partijen ingaat. Dat Schengen louter om grensverkeer van personen gaat maakt mijn vraag des te groter: waarom onder geen beding persooncontrole aan de grens, maar wel in toenemende mate binnen de grens?

Het beste antwoord

Het Schengengebied kwam tot stand toen vijf EU‑lidstaten in 1985 besloten om de controles aan de binnengrenzen af te schaffen. Op een continent waar landen vroeger met hand en tand hun grondgebied verdedigden, bestaan veel grenzen nu enkel nog op kaarten. Schengen is niet alleen tastbaar, populair en succesvol maar ook van grote betekenis voor het dagelijks leven en onze samenleving. Na de twee wereldoorlogen lukte het om het vertrouwen op te bouwen, de veiligheid te waarborgen en de grenzen open te stellen. Er werden gezamenlijke afspraken gemaakt over het visumbeleid, het asielbeleid en de samenwerking tussen politie en justitie. Men kon de trein pakken of de auto en moeiteloos de buren bezoeken en probleemloos door de aangesloten landen reizen. Geen lange wachttijden meer aan de grenzen, alle benodigde papieren kon men thuis regelen. Iedereen blij.
Het zijn de bijkomstige redenen, maar niet de voornaamste, dat men nu aan het vrije grensverkeer in het Schengengebied wil vasthouden.
(Momenteel wil ook niet iedereen dit nog langer, volgens Syp Wybia, journalist, columnist en schrijver van het boek “Vervlogen visioenen” over de Europese eenwording).
De totstandkoming van het Schengengebied is een van de grootste prestaties van de EU en was tot op heden onomkeerbaar. Men dacht dat het de verschillende bevolkingen dichter bij elkaar zou brengen.

De belangrijkste (en zeer begrijpelijk) reden dat men kost wat kost aan dit vrije grensverkeer wil vast houden en er geen afstand van wil doen is, dat de totstandkoming van de Schengenovereenkomst één van de grootste prestaties is die de EU in al die jaren tot stand heeft gebracht.
De Eu vindt zelfs dat wij dit gezamenlijke project niet alleen moeten beschermen maar ook moeten versterken en uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wachten. Niemand heeft zin om een half uur in de rij te gaan staan voor een controle. Toen ik nog naar litouwen reed met de duits-poolse en pools-litouwse grenscontroles vond ik dat de irritantste momenten van de rit.

Toegevoegd na 31 seconden:
Niet hoeven wachten, is dus het antwoord op je hoofdvraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jezelf moeten identificeren buiten de grens kost ook tijd. Dat heb ik deze week nog ondervonden toen ik het waterleidingbedrijf bezocht. Ik kan me gezien de huidige situatie nauwelijks voorstellen dat wachten de enige reden is om hardnekkig vast te houden aan Schengen.
ronron1212
8 jaar geleden
Ja bij het waterbedrijf dat is om vast te stellen of je bent wie je bent anders kan iedereen wel zeggen dat hij jou is
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Iemand met slechte bedoelingen bij een waterleiding bedrijf lijkt me een slecht idee. Ik ben blij dat daar toch enigszins gecontroleerd word.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Enigszins heer Voldemort? Ik moest me vooraf melden en met mijn ID werd gecontroleerd of mijn naam op de lijst stond. Dat gebeurt al sinds september 2001.
tinus1969
8 jaar geleden
In feite geeft @MrTomaat het goede antwoord. Alleen is 'wachten' niet alleen bloedirritant, het kost geld. Vrij verkeer van mensen en goederen levert geld op.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, ik zei enigszins omdat ik niet wist hoe die controle in zijn werk ging. Misschien wel net zo belachelijk als een toegangscontrole die ik voor mijn werk moest uitvoeren: alleen even twee tellen je id aan mij laten zien en doorlopen maar "mevrouw ik ben me id vergeten" ok loop maar door.... wat jij hebt klinkt een stuk strenger, maar ja je wil niet dat een of andere idioot ineens besluit om eens even wat mensen te vergiftigen.