Geen verschil behalve de naam. Het nationaal socialisme is van Hitler, fascisme van Mussolini. Hitler en Mussolini konden het goed met elkaar vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nationalisme is gericht op een land dat puur moet blijven facisme op bevolkingsgroepen die verdelgd dienen te worden ook over grenzen heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nationaal socialisme is de term die Hitler en kornuiten zichzelf opplakten.

Als we deze organisatie/stroming nader beschouwen dan zie we dat het fascisme is. Fascisme is dus een voornaam wezenskenmerk van het nationaalsocialisme zoals het destijds bestond.

Kenmerk van fascisme is dat er een bundeling plaatsvindt van gevoelens van onvreden, die wordt geprojecteerd op een zondebok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast14353;

Een belangrijk verschil is dat het oorspronkelijke fascisme in Italië helemaal niet antisemtisch was. Sterker nog, er waren zefs flink wat Joodse aanhanges, net als voor de oorlog bij de NSB. De jodenhaat is een factor die door de nazi's als nieuw element zijn ingebracht en ook door andere fascisten overgenomen.