Doet de PvdD uitspraak over de vraag of dierenrechten inherent of toegewezen zijn aan dieren?

Ik weet niet of het verschil in beide (filosofische) visies uiteindelijk ook een ander resultaat geeft. Dus of de partij voor de dieren daar echt belang in stelt weet ik niet. Maar het kan een principiële kwestie zijn die voor hun misschien toch belangrijk is.
Met inherent bedoel ik dus dat de dieren uit zichzelf al rechten hebben. Met toegewezen bedoel ik dan dat dieren misschien wel aardige wezens zijn maar de rechten die ze hebben hebben ze slechts doordat de mens die toegewezen heeft.
Misschien is het onderscheid ook nog te zien als enerzijds een recht van het dier of anderzijds een plicht van de mens naar het dier.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rechten zijn niks anders dan verzinsels van mensen die nergens op gebaseerd zijn. Alle rechten dus ook die van een mens zijn toegewezen. Geen enkel recht is inherent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+je voor deze reactie, jammer dat het geen antwoord was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.partijvoordedieren.nl/beginselverklaring Toegewezen dus zover ik het begrijp. Maar lees het door en trek je eigen conclusie(s).

Het beste antwoord

Voorzover ik de aspiraties van de PvdD ken gaan zij expliciet uit van de 'autonome' rechten van dieren en niet van rechten die door de mens aan dieren worden toebedeelt.
Dieren zijn, net als de mens, medebewoners van deze Aarde en hebben op die grond recht op hun eigen habitat en respect voor hun leven en leefgewoonten.
De rechten die door mensen aan dieren worden toebedeelt schieten schromelijk tekort en dienen voornamelijk het genot van de mens.

De PvdD stelt zich daartegen teweer en wil bereiken dat de 'Mens' zich bewust wordt dat de planeet Aarde onleefbaar wordt als men de dieren behandelt zoals ze nu doet.
Dat houdt dus ook in dat de Mens de leefomgevingen van dieren zal moeten respecteren en moet stoppen met de sloop en afbraak van hun habitat en dit ter land, ter zee en in de lucht.

De PvdD wil de dieren een stem geven, waar zij zelf dit niet kunnen laten horen.
Een stem die de mensheid moet laten weten dat wat nu gebeurd, niet langer zo door kan gaan. Een dagelijkse massamoord op levende wezens die feitelijk machteloos staan tegen het geweld dat de mens op hen loslaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar willen ze dan ook ergens een grens trekken ? En waar ligt die dan ongeveer ? Want een dier is een dier. Autonome rechten van dieren erkennen heeft namelijk nogal wat implicaties voor het bestrijden van insecten en ongedierte, bijvoorbeeld. Ik erken zeker dat dieren zekere rechten hebben, vooral op een plaats op deze planeet, maar heb toch de afgelopen weken weer een flinke massamoord op mijn geweten zonder me daar ook maar een moment schuldig over te voelen.