Hoe kan ik de WOZ verdeling zakelijk / prive van mijn pand aanpassen?

Ik heb een pand en de verdeling zakelijk / prive is 50/50.
Nu is de werkelijkheid dat het 30/70 is.
Ik heb 30% van het pand zakelijk in gebruik, 70% is prive.
Kan ik dit (laten) aanpassen en hoe?
Zijn daar deskundigen voor en wie zijn dat dan?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat me dus om de WOZ verdeling.
In deze gemeente betaal ik hetzelfde voor zakelijk als prive.
Maar ik heb er belang bij dat de WOZ op 30/70 komt ipv 50?50.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Er bestaan inderdaad administratie- belasting- en advocatenkantoren die zich met deze zaken bezig houden. Maar die zaken gaan vrijwel allemaal over een (in de ogen van de huiseigenaar) te hoge WOZ grondslag. Bij u is het bezwaar eerder tegen de verdeling (dus de beschikking) van zakelijk en privedeel gericht.

Ondermeer de Consumentenbond geeft aan u te kunnen helpen bij bezwaar tegen de beschikking (maar wie weet gaat ook dit wel over de hoogte van de aanslag op zich). Maar op hun site staat letterlijk 'het niet eens zijn met hun WOZ-beschikking' en dat is bij u het geval. Bron 2 is een commerciele bron, gericht op zakelijke klanten. Wellicht zijn deze mensen bereid u te helpen.

lees ook de informatie van de Belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/opbrengsten_en_kosten/bezitting_zakelijk_of_prive/zakelijke_woning en

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_woning

Verder is in de vermelde bronnen veel te vinden.