op grond van welke wet kan de regering een gemeente dwingen, asielzoekers/vluchtingen op te nemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Computoon
8 jaar geleden
Ik vind het vreemd dat sommige gemeenten bijeenkomsten organiseren met de vraag of de aanwezigen akkoord gaan met de komst van X vluchtelingen. Dat zijn namelijk gewoon opgelegde beslissingen van de landelijke overheid. Er wordt bijv ook niet aan de bevolking van een gemeente gevraagd of men akkoord gaat met de aankoop van nieuwe straaljagers of de plaatsing ervan op een luchtmachtbasis.
paulus811
8 jaar geleden
Het is niet zo dat op basis van stemming onder de aanwezigen besloten wordt om wel/geen asielzoekers op te nemen. De bijeenkomsten zijn om vragen te beantwoorden en zorgen weg te nemen (al lukt dat maar heel matig).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Krankzinnige vergelijking, Computoon. Als je dan wilt vergelijken, doe het dan goed. Wanneer er in je 'achtertuin' honderden asielzoekers komen te wonen, zal dat over het algemeen net even iets meer impact hebben dan een nieuwe straaljager die 1x in het jaar in 3 seconden overvliegt.

Het beste antwoord

Artikel 15 Regeling opvang asielzoekers:

De gemeente is verplicht opvang te bieden aan asielzoekers ten aanzien van wie de minister aan de gemeente een daartoe strekkend verzoek heeft gericht, tot ten hoogste een aantal asielzoekers dat gelijk is aan het aantal in het kader van een overeenkomst als bedoeld in artikel 14 door de gemeente beschikbaar te stellen opvangplaatsen.

Toegevoegd na 14 minuten:
De gedwongen opvang van 700 extra asielzoekers in het Drentse dorp Oranje lijkt de eerste keer te zijn dat een gemeente verplicht wordt gesteld om zonder overleg asielzoekers op te vangen.
SimonV