Welke wetten moeten politieagenten kennen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://nos.nl/artikel/2026895-agenten-kennen-de-wet-onvoldoende.html
Castle
8 jaar geleden
Goeie vraag dus +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
IEDEREEN in NL, dus ook agenten, dienen de Wet (alle wetten) te kennen. Of dat in de praktijk ook zo is...?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, wat freekfluweel zegt. Elke inwoner van Nederland behoort 'De Wet' te kennen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freekfluweel: Klopt, maar niet alle Nederlanders behoeven de wet beroepshalve te kennen. Agenten moeten dit wel (voor een deel), en de vraag zal ook daarop gericht zijn.
Stel dat een agent voor de rechtbank staat, dan houdt de rechter rekening met met de grotere wetskennis waarover de agent geacht wordt te beschikken; aan hem zullen strengere eisen worden gesteld. In die zin zijn een agent en een 'doorsnee' burger dus niet gelijk. De frase "Iedereen wordt geacht de wet te kennen" is eigenlijk alleen maar bedoeld om het verweer "Ja maar, ik kende de wet niet, DUS ik heb geen overtreding begaan..." uit te sluiten.

Het beste antwoord

Het Wetboek van Strafrecht, waarin de strafbepalingen staan (wat is moord, welke straf staat daarop, welke straffen kunnen überhaupt worden opgelegd);
Het Wetboek van Strafvordering, waarin de strafprocedures staan (wanneer mag je iemand aanhouden, wanneer is iemand verdachte, wanneer moet iemand in voorlopige hechtenis)

En daarnaast nog de belangrijkste bepalingen uit verschillende bijzondere wetten, zoals de Wegenverkeerswet, de Wet wapens en munitie, de Opiumwet, de Algemene wet op het Binnentreden, en zo zijn er nog meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het wetboek van strafrecht. Op die artikelen houden ze mensen aan, of gaan ze handelen.