Wat zijn de gevolgen van het verlopen van je paspoort als gevolg van het feit dat er niet gevlogen werd?

Je zit op een ver eiland ergens in de Stille oceaan. Je had gedacht vóór het verlopen van je paspoort weer thuis te zijn. Maar dan is er dit onvoorziene oponthoud en zit je met een ongeldig paspoort.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Vaak moet je paspoort voor verre bestemmingen nog minstens een half jaar na terugkomst geldig zijn. Dus dan heb je het probleem niet.

Verder kun je op dat moment ook contact opnemen met de douane. Ik heb een keer tijdens een uitwisseling meegemaakt dat iemand uit de groep een paspoort van een andere groepsgenoot in haar koffer had die later zou vliegen. Er is toen contact opgenomen met de douane om te regelen dat ze toch naar Nederland kon komen. Iets soortgelijks zal in een dergelijke situatie ook gebeuren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt ook een noodpaspoort aanvragen bij de Marechaussee. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij is dit alleen theoretisch mogelijk aangezien men vaak eist dat bij vliegreizen je paspoort nog geldig is tot 3 maanden na je vakantie. Dit doen ze dus om te voorkomen dat je inderdaad met een verlopen paspoort zit opgescheept als je een tijd(je) langer op je vakantieadres moet verblijven dan gedacht (bijvoorbeeld door ziekte of door een vliegverbod).

Mocht je onverhoopt toch zo lang ergens zitten dat je paspoort is verlopen moet je een nieuw paspoort aanvragen via de Nederlandse ambassade in het land waar je bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een Nederlands paspoort kan je, als Nederlander, altijd terug naar huis, ook al is het een paar dagen verlopen. Iedereen (wereldwijd) die met vliegen te maken heeft, is van de overmachtsituatie op de hoogte, dus als identifikatie bij het inchecken zullen ze daar beslist niet moeilijk over doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is verschillend, zie de site.

Geldigheid

Webpagina | 03-07-2007

Het paspoort en Nederlandse identiteitskaart zijn in beginsel 5 jaar geldig.
Op uw reisdocument staat de precieze datum waarop de geldigheid van uw document verloopt. Met een verlopen reisdocument mag niet worden gereisd en het kan niet meer worden gebruikt als identiteitsdocument.

Met het paspoort kunt u naar alle landen in de wereld reizen. Met de Nederlandse identiteitskaart kunt u naar een aantal landen in Europa reizen.

Er zijn landen die aanvullende of afwijkende eisen stellen ten aanzien de van de geldigheidsduur van het reisdocument. Zo kan een visum verplicht zijn of kan het verplicht zijn dat een reisdocument bij binnenkomst of bij vertrek uit het land nog enkele maanden (bijvoorbeeld 6 maanden) geldig is. In sommige landen is een kinderbijschrijving in een paspoort niet geldig als "reisdocument" voor een kind en dienen kinderen over een eigen reisdocument te beschikken.

Het is raadzaam om tijdig bij het reisbureau of bij de ambassade/het consulaat van het land waar u naar toe wilt gaan, te informeren naar de toelatingseisen en na te gaan over welke documenten u dient te beschikken.

Afwijkende datum einde geldigheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kunnen als het je in de VS overkomt, heel ernstig zijn,
Op de radio hoorde ik het verhaal van een stel, die een vliegtuig terug wat later hadden genomen dan gepland. Toen bleek het paspoort van de jongen verlopen. Gevangenis kwam er zelfs aan te pas. het is een heel gedoe geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is balen, zeg. Teruggaan is volgens mij echter nooit een probleem. Mensen met een verlopen paspoort zijn ze liever kwijt dan rijk. Je kunt altijd nog naar het consulaat of zoiets op dat eiland.