Wat doen de leden van de De Marinierskapel van Koninklijke Marine in tijden van oorlog?

Hebben ze nog een militaire functie zoals vechten aan het front?
Of toetert men er dan nog vrolijk op los?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
ronron1212
8 jaar geleden
Ja er he die vechten dus niet.
zondag
8 jaar geleden
Ook soldaten die actief moeten zijn in de oorlog hebben momenten van ontspanning nodig dus zo'n orkest doet dan juist goed werk. Zelfs in concentratiekampen maakte men muziek terwijl de door niet ver weg was. Ik wil maar zeggen, muziek is een must voor de mens, ook op de meest treurige momenten.
Bordensteker
8 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk.
Jij draagt de woorden aan die Defensie uit overwegingen van publiciteit en/of stoerheid in de officiële bronnen maar achterwege laat! Mooi gezegd!
zondag
8 jaar geleden
Dank je Bordensteker. Het woord 'door' moet dood zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar gaan ze dan ook richting oorlogsfront in het buitenland?
Bordensteker
8 jaar geleden
Je moet bij die vraag in het oog houden dat de politiek afgesproken intentie van onze strijdkrachten in de eerste plaats defensief is, en dat we dus eigenlijk voor die taakvervulling meestal op eigen terrein zouden moeten blijven.
Alleen is het door bondgenootschappelijke afspraken én door de omstandigheden van hedendaagse gewapende onenigheden niet doenbaar om je te beperken tot het eigen grondgebied. Maar om nou de Marinierskapel pontificaal concerten te gaan laten geven in concertzalen in Uruzgan of Mali lijkt me een beetje vergezocht; laat dat (in een later stadium, na de bermbommenfase) maar aan civiele ambassadeurs over zoals bijvoorbeeld de burgers van het Concertgebouworkest over indien gewenst. In vroeger tijden streden de militairen in felgekleurde uniformen, en werden ze op mars voorafgegaan en geestelijk muzikaal ondersteund door muzikanten.
Dat we hier in Nederland iets van die traditie in ere houden, is indirect van belang voor het moreel dat de strijdkrachten met zich meenemen op hun expedities elders in de wereld. Voor nadere inlichtingen verwijs ik naar de afdeling Voorlichting van het Ministerie van Defensie. En die laten niet altijd alles in hun keuken zien.

Het beste antwoord

Defensie kent een rijke traditie als het gaat om muziek binnen haar gelederen. Hoewel er nu een stuk minder orkesten zijn, kent elk krijgsmachtonderdeel nog altijd haar eigen harmonie-orkesten. Als muzikant maak je deel uit van deze traditie en lever je een wezenlijke bijdrage aan alle ceremoniële taken die Defensie kent, zoals Prinsjesdag, commando-overdrachten en beëdigingen. Daarnaast ben je ook een visitekaartje voor Defensie. Je loopt immers niet alleen voor de stoet uit, maar neemt ook deel aan concerten. Uiteraard ben je ook gewoon militair en krijg je een militaire opleiding.

De Marinierskapel is het veelzijdige muzikale visitekaartje van de Koninklijke Marine.
Dit harmonieorkest wordt gevormd door 53 geselecteerde beroepsmusici, die zowel in orkestverband als in ensemblevorm optredens verzorgen in binnen- en buitenland.

De belangrijkste taak van de Marinierskapel is het muzikaal ondersteunen van het militaire ceremonieel voor het Koninklijk Huis, de Koninklijke Marine of Defensie in het algemeen.
Voorbeelden hiervan zijn erewachten bij ontvangst van staatshoofden of ambassadeurs, herdenkingen, beëdigingen, commando-overdrachten en doop van marineschepen.

Deze mensen zijn dus beroepsmusicus in militair verband. Je moet tussen de regels door lezen om de indruk te krijgen dat ze kennelijk geen specifieke oorlogstaak hebben. Daarin geoefend blijven zou de vervulling van hun hoofdtaak in vredestijd in de weg staan.

Naast deze beroepsmusici heeft het Korps Mariniers nog een soort parttime-musici.
Deze muzikanten van de zgn. Tamboers en Pijpers zijn allereerst opgeleid als volwaardige mariniers. Daarnaast hebben zij zich via een interne vakopleiding gespecialiseerd op trommel (tamboer) of piccolofluit (pijper). Ook voeren zij op traditionele wijze de trompetsignalen uit op een signaalhoorn.

De Tamboers en Pijpers verzorgen muziek tijdens het militair ceremonieel. Dat is hun belangrijkste taak. Vaak werken zij hierbij samen met de Marinierskapel. Ook tijdens taptoes en marsen treden de Tamboers en Pijpers samen op met de Marinierskapel en ontstaat zo de typische en herkenbare sound.

Deze mensen zijn dus in de eerste plaats muzikant, met daarnaast een operationele nevenfunctie in een ondersteunende rol.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me een vrij veilig beroep dus.
En je krijg beter betaald dan menigeen afgestudeerd conservatorium student.
Bordensteker
8 jaar geleden
Maar dan moet je wel bereid zijn niet alleen figuurlijk naar hun pijpen dansen, je moet als pijper letterlijk zelf aan dat pijpen meedoen! Dat is de andere kant van de medaille.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
...ja, dat sucks dan weer.