Kan Albayrak op de PvdA lijst staan?

Albayrak, heeft recent in het programma van Knevel (E.O.) - ik neem aan namens de PvdA - gezegd, dat volgens haar een moslimambtenaar mag weigen de hand te schudden van een Nederlander, en dat iedere ambtenaar mag weigen twee mannen of twee vrouwen te trouwen.
Ik neem aan dat dit tegen de wet is, en vraag me dan af of Albayrak niet gewoon moet ophoepelen. Zij benadeeld bovendien de PvdA met dergelijke uitspraken.

Nu kennen wij dit gedrag wel van J.P. Balkenende en Donner. Balkenende zei ooit op staatsbezoek in Indonesia, dat wat hem betrof de huwelijk van twee mannen of vrouwen niets betekende, en Donner zei dat volgens hem de Verlichting voorbij was en dat hij niet zou aarzelen de sharia in te voeren als dat de keuze van het volk was.

Nu is bij Albayrak, Balkenende en Donner het licht vanbinnen natuurlijk allang gedoofd, maar ik vind deze mensen wel een somber teken aan de wand. Het gaat inderdaad niet goed met Nederland.

Toegevoegd na 45 minuten:
Transcript:
Ruimte
Presentator Andries Knevel vroeg Albayrak in eerste instantie wat ze vindt van ambtenaren die, vanwege hun islamitische geloof, weigeren handen te schudden. Albayrak gaf aan dat ambtenaren die ruimte moeten hebben.

Daarna vroeg hij haar hoe ze denkt over ambtenaren die geen homohuwelijken willen sluiten. De nummer twee van de PvdA antwoordde dat het identieke situaties betreft. 'Er zijn genoeg mensen die het wel willen doen,' aldus Albayrak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Natuurlijk mag dat! Dat iets tegen de wet is, betekent niet dat een potentieel volksvertegenwoordiger het ermee eens moet zijn. Sterker nog, het willen veranderen van de wet is een heel valide motivatie om volksvertegenwoordiger te worden, aangezien volksvertegenwoordigers de wetgevende macht zijn.

Voor de duidelijkheid: ik ben het absoluut niet met Albayrak eens. Maar om democratie te laten bestaan, is het essentieel dat ook mensen met een andere mening zich kandidaat mogen stellen.

Over het benadelen van de PvdA: dat is het probleem van de PvdA. Aangezien ik toch al niet stem op de PvdA, zal dat probleem me een worst zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nebahat heeft volledig gelijk en ze gaf de benodigde aanvulling zelf: er zijn voldoende ambtenaren die het WEL willen doen.
Het is zo dat de Nederlandse Wet in de eerste plaats richtinggevend en voorwaardenscheppend is. Nergens wordt de vrijheid van meningsuiting bekneld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het kan. Sterker nog, ze staat voor de tweede maal op rij op nummer 2 van de kandidatenlijst van de PvdA.
Die andere zaken. Gelukkig is het (nog) niet tegen de wet een eigen mening te hebben, is een ambtenaar van de Burgerlijke Stand niet te verplichten een stel te trouwen als hij dar principiële bezwaren tegen heeft, noch is iemand te verplichten iedereen de hand te schudden. handjes geven is een teken van fatsoen. Geen verplicht nummertje. Gode zij dank bestaan dat soort vrijheden.
Net als iedereen de vrijheid heeft te stemmen op iemand waarmee hij/zij het wel eens is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kan gewoon op de lijst blijven. Ze heeft niet gezegd dat ambtenaren het trouwen van homoparen mogen weigeren. Ze heeft alleen gezegd, dat ze zich voor kan stellen dat moslimambtenaren geen homoparen willen trouwen.

Toegevoegd na 4 uur:
Maar ze heeft ook iets gezegd wat ze niet mocht zeggen, n.l. dat er ruimte moet zijn voor ambtenaren die gewetenswroeging krijgen. Ze heeft die woorden teruggetrokken. Ik begrijp haar wel, ze staat onder druk van haar haar familie en de moslimgemeenschap en moet zich ook nogeens voegen in de partijdiscipline.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag iemand een mening verkondigen die niet overeenkomt met wat er in de wet staat.
Hallo, we leven in een democratie! Waar mensen vrij zijn om een afwijkende mening te hebben!

Stel je eens voor dat niemand iets mag vinden dat anders is dan de wet.... dan zouden alle wetten dus duizenden jaren hetzelfde blijven, omdat niemand zegt dat hij/zij het er niet mee eens is en vindt dat die wet moet veranderen. Lijkt me behoorlijk eng!