In hoeverre worden machtige politici bijgestaan door psychologen?

Belangrijke politici zoals bijv. president Obama hebben een scriptschrijver. Ik weet niet zeker waarom, misschien door tijdsgebrek of omdat iemand het beter kan.

Maar in het politieke veld worden toch vaak macht 'spelletjes' gespeeld. In dreigende oorlogssituaties of andere belangrijke conflichten.

Nu zijn er in sommige (zorg)instellingen waarbij moet worden om gegaan met moeilijke mensen en situaties vaak psychologische kennis heel belangrijk om het in goede banen te leiden.

Maar worden op hoog politiek nivo ook psychologen geraadpleegd hoe om te gaan met conflicten en is dat in het verleden wel eens gedaan?

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik bedoel dan dus niet contacten de politici hebben met bijv. lastige journalisten (zoals min. Vogelaars heeft kunnen ondervinden), maar bij bijv. onderhandelingen tussen politici onderling.

1.4K
Antoni
8 jaar geleden
De achternaam van de minister is Vogelaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja zelfs dorps politici volgen media trainingen . En een echelon hoger nemen ze een spindokter . Ja in de USA is het al jaren gebruikelijk . Ook strategische en etnische keuzes zo als het homohuwelijk of euthanasie worden ingevuld niet ( of niet alleen )wat de politici zelf vinden maar waarvan ze denken dat het goed valt . In de USA zie je daarin nu ook bij rechts een kleine verschuiving naar het midden daarin . Niet dat zeg Jeb Bush ineens een andere mening heeft zeg Prive maar z'n adviseurs zeggen pak dat erbij dat klinkt goed. Alles is geregisseerd ook in Nederland het lachje alles . En ja er worden massapsychologen voor geraadpleegd . Ps de Griekse onderhandelaar is daar in afgestudeerd en ook in spel strategie . Dus dat beloofd nog wat :(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij bij kwesties die met ethiek te maken hebben .

Het beste antwoord

Je zegt machtige personen maar dit antwoord gaat op voor de bredere groep waar die tot behoren: de bewindspersonen.

Bewindsdlieden laten zich bijstaan door degene die zelf uitkiezen.

Dat zijn in elk geval hun ambtenaren die inhoudelijk van de hoed en de rand weten. Die spreken de bewindspersoon voor, geven een notitie vooraf, gaan zelf naar zo'n gesprek mee en/of praten nog mee via een oortje.
Vaak zijn er naast inhoudelijk kundige ambtenaren ook ambtenaren die op die manier helpen op het gebied van communicatie en aangeven wat voor persoon de ander is, wat die belangrijk en vervelend vindt en hoe je daar effectief mee kunt omgaan.

Soms neemt een bewindspersoon ook een politiek adviseur mee en/of een persoonlijk adviseur.

En als het echte hoge dames/heren betreft kunnen er ook mensen zijn die de uiterlijke verzorging en doen en zorgen dat alles goed over komt op de TV etc.

Psychologen zie je daar niet bij.

Ik spreek uit eigen ervaring want ik adviseer ook een Minister

Toegevoegd na 42 seconden:
AAN een Minister :)

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens zie je wel eens dat een bewindspersoon een persoonlijke coach of trainer heeft maar die training is dan niet gekoppeld aan het specifieke moment van een bepaald gesprek. Dat kunnen wel mensen zijn die psychologie hebben gestudeerd. Maar vaak ook ander pluimage