Kan planschade enkele jaren na vaststelling van het bestemmingsplan nog worden geclaimd?

Ten gevolge van een handhavingsverzoek wordt duidelijk dat een bestemmingsplan een bepaald gebruik niet meer toelaat. Het bestemmingsplan is echter al vier jaar van kracht. Kan alsnog planschade worden geclaimd door de partij die schade ondervindt doordat het gebruik nu dus is ingeperkt?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"een bepaald gebruik"? Voor een beter antwoord kun je beter specifieker je vraag stellen.

Antwoorden (2)

Als je geen persoonlijk bericht hebt gehad van de bestemmingsplanwijziging kan het zo zijn dat je het niet weet, ik denk dat je in dat geval planschade kunt claimen. Maar ik kan me niet voorstellen dat het bestemmingsplan op je eigendom gewijzigd kan worden zonder je toestemming.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Planschade kan worden geclaimd binnen 5 jaar, gerekend vanaf het moment dat het bestemmingsplan in rechte onaantastbaar is geworden. En dus juridisch vaststond.
Laat je hierover informeren door de gemeente, zou ik zeggen.
Voor het in behandeling nemen van een claim worden leges gevraagd, en ervaring leert me dat claims vaker af- dan toegewezen worden. Want zelfs al is je pand in waarde gedaald door het nieuwe plan, als dat redelijkerwijs voorzienbaar was toen je je pand kocht blijft dat voor eigen rekening. Daarnaast moet de waardedaling meer dan 2% zijn, anders krijg je nog niets.
teusvh