Als de NS een boete krijgt, wie betaald deze dan?

Staatssecretaris Mansveld geeft de NS een boete van 5,5 miljoen euro. Maar als de NS van de staat is, wie betaald deze boete dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
De aandelen van de nv ns zijn in handen van de staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies het is een semi-overheids bedrijf...
Poet
9 jaar geleden
Je zou verwachten dat we per persoon éénmalig 5 mln euri / 17 miljoen Nederlanders = ongeveer 35 cent belastingteruggave krijgen ten gevolge van de onverwachte inkomsten.
Poet
9 jaar geleden
Zal ongeveer wegvallen tegen de waardedaling van de NS in de rijksvastgoedportefeuille.

Antwoorden (1)

NS is geen overheidsbedrijf maar een NV. Een NV weliswaar waarvan alle aandelen in handen van de staat zijn.
Als de NS winst maakt krijgt de staat dividend. De boete gaat dus deels ten koste van dividend. De NS maakt winst door veel (of verlies door weinig) kaartjes te verkopen. Die kaartjes betalen wij. Als de NS geen winst maakt, maar verlies, moeten de kaartjes duurder verkocht worden. Als de NS winst maakt kan ze investeren hetgeen de dienstverlening ten goede komt. Dus de boete wordt grotendeels betaald door de reiziger, danwel via verhoging tarieven, danwel door achterblijvende kwaliteit van dienstverlening.
Boete aan de NS heeft dus weinig zin, de mensen die er werken verdienen er niet minder om, de pijn wordt gevoeld door de reiziger en de staat.

Toegevoegd na 19 minuten:
PS. Investeringen van NS komen niet ten goede van spoorwegen, want die worden beheerd door Prorail. Tevens niet ten goede van stations, want die worden beheerd door Vastgoed. NS is de club die kaartjes verkoopt, dienstregelingen maakt en treinstellen koopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ontvangt de NS dan geen subsidie van de overheid? Met de opbrengst van de verkoop van de treinkaartjes kunnen, voorzover mij bekend, de kosten van het laten rijden van de treinen niet (volledig) worden gedekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Treinstellen zijn dan weer van ns reizigers. de treinen zijn weer in onderhoud bij nedtrain.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
NS steekt werkelijk heel ingewikkeld in elkaar. Sommige onderdelen worden gesubsidieerd, zoals bijvoorbeeld de aankoop van hoge snelheidstreinen waarmee NS zo vreselijk heeft geblunderd. Bottom line is dat NS niet structureel verlieslatend mag zijn. Als dat wel zo is zijn de mogelijkheden van de staat echter beperkt, elk ander bedrijf zou failliet gaan, maar dat is bij NS geen optie. Wel kan de minister ingrijpen door in het management/commissariaat koppen te laten rollen.