Wat is mijn aan te geven ' woonplaats'? (zie beschrijving)

Sinds kort woon ik in Osdorp, een stadsdeel van (gemeente) Amsterdam. De vraag is nu, woon ik in Osdorp OF woon ik in Amsterdam?

Wat is gebruikelijk om bijvoorbeeld aan te geven op Facebook etc.?

Een ander voorbeeldje: Zaandijk valt onder gemeente Zaanstad, maar woon je dan in Zaandijk of in Zaanstad?

-----

Dit kwam voort uit een discussie met mijn vriendin

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om antwoord te geven op jouw voorbeeld: je woont in Zaandijk. De gemeente waarin het ligt, is niet per definitie de woonplaats. Je kunt aangeven, 'ik woon in Zaandijk' of 'ik woon in gemeente Zaanstad'
tinus1969
9 jaar geleden
Amsterdam of Amsterdam-Osdorp.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ook zo'n leuke ik woon in Kesteren en dit is onderdeel van gemeente Neder-Betuwe, het gemeentehuis staat in Opheusden...

Antwoorden (2)

Tegen ter plaatse bekenden gaf ik vroeger altijd aan in Osdorp te wonen, maar bij anderen hield ik het op Amsterdam (zonodig Amsterdam-West).
Als je iemand schrijft dat je in Osdorp woont, is dat correct, maar het is nu eenmaal tegenwoordig tegelijk ook een stadsdeel van Amsterdam, dus in de meeste gevallen is dat de logische invulling van het begrip "woonplaats".
Maar het dorp Sloten valt er (denk ik nog steeds) niet onder.

Tot voor kort werkte ik de laatste jaren in Antwerpen. Daar hebben ze alle plaatsen rond het havengebied langs de Schelde tussen de stad zelf en de Nederlandse grens een tijd geleden bij Antwerpen ingelijfd! Dat is min of meer vergelijkbaar met alles aan het Noordzeekanaal bij Amsterdam trekken, en dan moet je des te vaker toch ook de lokatie nader gaan aanduiden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Zodra ik ergens echt de woonplaats moest invullen, met postcode erbij, gaf ik als woonplaats echt Amsterdam op, om het met de postcode te laten kloppen. Je wilt dan de kans op correcte postbezorging maximaal houden, redeneer ik dan.

In mijn Antwerpse voorbeeld zie je de lokale plaatsnamen uiteraard relatief vaker vermeld worden.
9 jaar geleden
Wat je op een informeel medium als Facebook aangeeft, is niet zo belangrijk. Daar kan je in principe invullen wat je wilt.

Op officiële (online) formulieren zal je altijd Amsterdam als woonplaats moeten invullen. Osdorp was tot 2010 een stadsdeel van Amsterdam, maar is vanaf 1 mei 2010 deel gaan uitmaken van het stadsdeel Nieuw-West. De stadsdeelraden en de dagelijks besturen van de stadsdelen zijn in 2014 vervangen door bestuurscommissies. De (politieke) rol van stadsdelen is toen (nog) kleiner geworden.
Antoni