Mag een ANBI organisatie haar vrijwilligers een kerstattentie geven?

Ik ben vrijwilligerscoördinator bij een kleinschalige ANBI-organisatie. Nu zou ik graag onze vrijwilligers (die geen vergoeding krijgen voor hun activiteiten) een klein kerstpakketje willen geven. Ik weet dat een vrijwilliger bij een ANBI organisatie een vergoeding kan krijgen voor werkzaamheden met een max van €4,50 per uur (tot een max van €150 p/m en €1500 p/j). Maar betekent dit ook dat je ze een beloning 'in natura' mag geven zoals een kerstpakketje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoi Leni,

Ja hoor dat mag. Ik ben zelf voorzitter van een ANBI en wij hebben ook uitsluitend onbezoldigde vrijwilligers. Een beloning in nature telt 100% mee voor de vergoeding die jij aan vrijwilligers geeft. Ik neem aan dat je daarmee ver onder de maxima blijft aangezien er bij jullie ook geen vergoedingenstelsel is.

Zorg wel altijd dat je aan de overige ANBI eisen voldoet en ook de komende strengere eisen voor 2014.

Dus: geen probleem, gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De maximumbedragen gelden voor het totaal van de vergoedingen, inclusief eventuele reiskostenvergoeding en vergoedingen in natura. Een kerstpakket valt in de categorie vergoeding in natura. Nu is het wel zo dat je dit pakket waarschijnlijk geeft op basis van een jaar vrijwilligerswerk. De waarde van het kerstpakket plus alle andere vergoedingen mag daarmee niet de € 1.500,- overschrijden.

Als de maximale normbedragen toch worden overschreden, dienen zowel de vrijwilligersorganisatie als de vrijwilliger de vergoeding op te geven aan de Belastingdienst.