Hoe is de foutieve stelling "Je stem gaat naar de grootste partij als je niet stemt" de wereld ingeholpen ?

Ik dacht dat elk nadenkend mens wel wist hoe stemmen zou werken maar nog met de laatste verkiezing heb ik met verbazing aan moeten horen dat deze stelling nog steeds niet naar het rijk der fabelen is verwezen. Zelfs nu zie ik dat op GV.nl hier al twee keer een vraag over is geweest.

Mijn vraag is dus wie er verantwoordelijk voor deze stelling is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die MrTomaat;

Ik denk niet dat er één persoon aan te wijzen zal zijn die deze uitspraak als eerste in deze vorm heeft gebruikt. Het is ook eerder een te simpele voorstelling van de feiten. Want een niet uitgebrachte stem bestaat niet en telt dus niet mee. Wel is het zo dat de grootste partijen het meest profiteren van niet uitgebrachte stemmen. Ik kan me zo voorstellen dat het een Jip & Jannekemanier is om dit uit te leggen, gebruikt door journalisten en politici om het lekker simpel te houden voor het grote publiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb me er ook over verbaast die onzin ,maar er zit toch nog een soort boeren wijsheid in want stem je niet dan wint de grootste partij :)ja stem je wel ook maar dan had je het resultaat mogelijk kunnen beïnvloeden, de moraal ga stemmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als ik dan op de grootste partij had gestemd als niet-stemmer (wat de grootste kans was geweest statistisch gezien) dan hadden ze nog dikker gewonnen.
Als je niet gaat stemmen is het totale aantal geldig uitgebrachte stemmen lager.
Des te lager het aantal geldige stemmen, des te lager is de kiesdeler.
(NB Des te gemakkelijker is het om die te halen.)
Zolang er restzetels zijn (zetels die overblijven na toekenning van zetels aan de partijen die een of meerdere malen de gehele kiesdeler hebben gehaald), dan worden die toegekend aan die partij die - de toe te voegen zetel in aanmerking genomen - , gemiddeld per zetel het hoogste aantal stemmen heeft.
Daardoor zal de grootste partij gemakkelijker restzetels toegewezen krijgen omdat bij toekenning het gemiddeld aantal zetels per zetel - tot op zeker hoogte- het minst omlaag gaat.
De onderbouwing dat de stelling foutief is, zou ik graag willen weten.