Waarom moet bij rente-vrije leningen (zoals voor auto's) toch nog de dislaimer "let op geld lenen kost geld"geplaatst worden?

Op de radio hoor je dikwijls dat je een auto kan kopen die je pas hoeft te betalen over een half jaar. Over dit bedrag hoef je geen rente te betalen.
In feite kost dit dus niet meer geld als wanneer je alles direct zou betalen, de autoverkoper neemt dus die betalingstermijn gratis.
Waarom is het dan toch bij dit soort reclame-uitingen verplicht om de disclaimer "let op geld lenen, kost geld" te vermelden.
Zit er ergens een addertje onder t gras?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een algemene waarschuwing, dat het kopen op krediet je op termijn de das om kan doen. Het is een extra aandacht vragen voor een bezinning: kan ik me dit permitteren, ook al voel ik het NU niet in mijn portemonnee.

Gedachteloos een koop aangaan, omdat je er nu toch geen zeer van hebt, brengt veel mensen in de problemen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ten eerste wordt de prijs van de lening meestal berekend in de nieuwprijs. Dus als je een auto koopt zonder lening zou ik een 'rente vrije korting' bedingen als ik jou was. Die kosten zijn dus al meegerekend.

Daarnaast betaal je meestal administratie kosten (jaarlijks) en een hoge rente als je te laat bent met aflossen.

Dus ook met rente vrije leningen ben je duurder uit dan zonder lening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het addertje onder het gras is: De meeste mensen betalen de auto niet op de afgesproken datum. Daarna ga je een traject in waarin wél rente wordt afgetikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is het zo dat je het geleende geld in 24 of 36 maanden terug moet betalen. Als je alle termijnen bij elkaar optelt is het totaalbedrag vaak hoger dan het bedrag dat je zou betalen als je de auto bij aflevering ineens zou betalen. De rentepercentages bij te laat terugbetalen zijn vaak torenhoog en je betaald ook administratiekosten voor het afsluiten van de lening.
Weet je wat echt gratis is? de zonsopgang!