Deze term wordt in veel organisaties gebruikt om de communicatie met klanten, burgers, cliënten, patiënten, kiezers, doelgroepen, enzovoort te verbeteren.

Organisaties hebben een omgeving (alles wat zich buiten de organisatie bevindt en niet tot die organisatie kan worden gerekend) en ze zijn werkzaam voor actoren in die omgeving. Bij het van buiten naar binnen denken gaat het dan met name om omgevingsbewustzijn: weten wat er speelt in de omgeving, weten wat er belangrijk is voor de actoren in de omgeving, dus voor de klanten, de burgers, de cliënten, de patiënten, de kiezers, de doelgroepen van de organisatie. Het beleid en de strategie van de organisatie moet steeds worden aangepast aan de signalen uit de omgeving en aan de relevante ontwikkelingen en trends in die omgeving.

De communicatie bestaat daarbij uit twee dingen:
1. Van buiten naar binnen denken (weten wat er speelt, wat zijn de vragen van de doelgroepen, wat is volgens hen het probleem en waar zijn zij mee geholpen)
- Omgevingsbewust werken
- Omgeving gestructureerd in kaart brengen
- Strategisch nadenken over rollen, kennis en posities van actoren

2. Van binnen naar buiten werken (er op in spelen)
- Signalen betekenis geven
- Werken met kernboodschappen en communicatiekalender
- Effectief communiceren met doelgroep(en) en de buitenwereld
Antoni
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van buiten naar binnen denken is hoofdzakelijk een begrip bij marketing en verkoopbezigheden. De afbeelding die bijgevoegd is, is een veelgebruikt model.

Als je van binnen naar buiten werkt begint men dus bij "why" en zo verder naar buiten.

Als we dit in een concreet voorbeeld nemen, dan is de iPad van Apple een prachtig stuk. De iPad begint met why, waarom de iPad. Apple heeft de iPad geïntroduceerd om een nieuwe markt aan te boren "Look at this great new product, it's going to change your life etc.". Apple legde dus precies uit wat ze met het product wilden bereiken, nog voordat ze uit gingen leggen hoe het product werkt en hoe het er uit ziet (dit is de how-fase). Als laatste de what-fase en die spitst zich toe op de klant en de markt zelf, prijszetting, aanprijzing etc.

Door van binnen naar buiten te werken kweek je een soort van vertrouwen naar de klant toe en inspireer je ze tot kopen.

Als je van buiten naar binnen werkt kijk je eerst naar de what-fase en dan is de rest eigenlijk al redelijk bepaald. Als je van buiten naar binnen kijkt, kijk je als eerste naar wat winstgevend gaat zijn en welke markten goed lopen. Dan pas ga je je druk maken over hoe je dat precies in gaat vullen (how-fase). Als laatste blijft over "why?" en dat antwoord heb je eigenlijk al vastgelegd door in de "what-fase" te kiezen voor iets winstgevends.

Het van buiten naar binnen is dus niet heel inspirerend. Het onderstaande filmpje legt alles ook nog erg mooi uit!

Toegevoegd na 1 minuut:
Afbeelding bijvoegen werkte niet, dan maar zo: http://remonhendriksen.nl/wp-content/uploads/2012/04/goldencircle-300x298.png
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Je schrijft in je antwoord steeds "van buiten naar binnen werken", niet "van buiten naar binnen denken", zoals in de vraag vermeld. Volgens mij is er een verschil. Klopt dat, of zijn de termen uitwisselbaar?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De termen zijn niet 1 op 1 verwisselbaar, maar het "van binnen naar buiten denken" gaat vooraf aan het "van binnen naar buiten werken". Het denken is het idee achter de theorie, het werken is de theorie in praktijk. In zoverre kun je het wel beschouwen als dezelfde betekenis.
Antoni
9 jaar geleden
Veel dank voor je uitleg, maar voorlopig blijf ik toch bij mijn eigen antwoord..., ook gezien het feit dat de vraag in de categorie Politiek & Overheid is gesteld. Dan lijkt mij een antwoord dat met name past bij overheidsorganisaties toch beter dan een antwoord over de verkoopstrategieën van een commercieel bedrijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, ik let nooit op de categorie. In het licht van de categorie waarin deze vraag is gesteld, is jouw antwoord inderdaad relevanter!