de Europese grondwet werd in 2005 door Nederland en Frankrijk verworpen. Maar ook Ierland wordt in dit verband genoemd. Hoe zit dat precies?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De Ieren hebben op 12 juni 2008 via een referendum Het Verdrag van Lissabon afgewezen.
De voornaamste redenen om tegen te stemmen waren een gebrek aan kennis over het verdrag, angst dat de Ierse identiteit en de eigen waarden verloren zouden gaan, de vrees dat de traditionele Ierse neutraliteit op het gebied van buitenlands beleid niet meer kon worden gehandhaafd, en de vrees dat de gunstige Ierse belastingwetgeving zou worden aangepast.
Het Ierse 'nee' zorgde voor veel ophef in de rest van de Europese Unie. Al snel werd de Ierse regering gevraagd om nogmaals een referendum te houden.
In ruil voor het houden van een tweede referendum kreeg de Ierse regering een aantal toezeggingen. Tijdens de Europese top van juni 2009 is overeengekomen dat het verdrag zelf niet zou worden aangepast. Om de afspraken met de Ieren vast te leggen werd een juridisch bindende verklaring ondertekend. In die verklaring legde de Europese Raad uit hoe het verdrag uitgelegd moet worden. Er werd tegemoet gekomen aan de Ierse zorgen.
Zo werd vastgelegd dat de Ierse neutraliteit niet zou wordt aangetast, het Ierse beleid rond abortus, euthanasie, onderwijs en de belastingwetgeving niet hoeft worden aangepast, en dat de Ieren hun eigen Europees Commissaris mochten behouden. Er was oorspronkelijk sprake van een nieuw systeem waarbij de lidstaten maar twee van de drie zittingsperioden van de Europese Commissie een eurocommissaris mochten leveren.
Bij de eerstvolgende verdragswijziging zou de verklaring pas officieel worden toegevoegd. Hierdoor kon worden voorkomen dat de andere landen het verdrag opnieuw moesten ratificeren.
Bij het tweede referendum op 2 oktober 2009 heeft de Ierse bevolking vóór goedkeuring van het Verdrag van Lissabon gestemd. Een ruime meerderheid van 67,1 procent stemde vóór, 32,9 procent was tegen. De opkomst was 58 procent.
Het scenario dat de Ieren een tweede keer vóór zouden stemmen was de Ieren niet vreemd. Bij de goedkeuring van het Verdrag van Nice in 2001-2002 stemden de Ieren in een eerste referendum tegen, om na enige tijd en nieuwe onderhandelingen alsnog 'ja' stemmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ierland had het verdrag van Maastricht al in een referendum afgewezen toen de kwestie over goedkeuring van de Europese grondwet speelde. Een referendum daarover is in Ierland (evenals in veel andere landen) niet gehouden omdat Frankrijk en Nederland de grondwet al in een referendum hadden afgewezen en unanieme aanvaarding (een voorwaarde voor invoering) toen al niet meer mogelijk was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na de afwijzing van de Europese grondwet in 2005 door Nederland en Frankrijk, werd gewerkt aan de oprichting van het Verdrag van Lissabon. Op 13 december 2007 werden de Europese regeringsleiders en staatshoofden het eens over het nieuwe verdrag. Vanaf dat moment moesten alle EU-landen het verdrag goedkeuren. Dat kostte twee jaar.
In 2008 stemden de Ieren in een referendum nog tegen het verdrag. Er werden concessies gedaan aan Ierland, en in oktober 2009 stemden de Ieren in een tweede referendum vóór.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien goed om te vermelden dat het in Ierland verplicht is om een referendum te houden in het geval van belangrijke Europese verdragen.
Ierland is het enige E.U.-land dat deze verplichting heeft. Overigens vind ik het nog steeds schandalig dat de grondwet er, vermomd als verdrag, alsnog doorheen gejast is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Giscard d’Estaing heeft ooit gezegd: "Wij zijn bij de hele Europese constructie één ding vergeten, de bevolking".
De totstandkoming van de Europese grondwet was nog enigszins democratisch. Er zou in een tiental landen een referendum gehouden worden. Maar na het Franse en Nederlandse ‘nee’ werden andere geplande referendums over de grondwet – met uitzondering van Luxemburg – afgelast. Nieuwe referendums werden geblokkeerd. Het Franse en Nederlandse ‘nee’ via een referendum over de Europese grondwet werd uit de weg geruimd door het grondwettelijk verdrag te vervangen door het Verdrag van Lissabon. Het is in wezen geen op zichzelf staand verdrag: het veranderde het functioneren van de Unie via een reeks amendementen op de verdragen van Rome en Maastricht. Het nieuwe verdrag werd in grote geheimzinnigheid achter gesloten deuren in elkaar gezet en is volstrekt ontoegankelijk.
Er werd door het een Verdrag te noemen, voorkomen dat het opnieuw in een referendum aan de Nederlandse en Franse bevolking moest worden voorgelegd.
In Ierland was dat niet mogelijk omdat de Ierse Grondwet een referendum ook over een buitenlands Verdrag verplicht stelt. Enkele zeer voorname personen vonden klaverjassen ordinair. Men ging de regels vele malen veranderen, nogmaals veranderen en aanpassen. De zeer voorname personen waren gelukkig. Het kan wel zijn dat het weer klaverjassen is, maar wij noemen het bridgen.