Zijn er nu Communistische partijen in Nederland?

Ik heb het hier over partijen die op dit moment actief meedoen en verkiesbaar zijn voor de Eerste Kamer, Tweede Kamer en/of Gemeenteraad. In geval van Gemeenteraad graag aangeven welke gemeente (naam van plaats en provincie).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
Poet
9 jaar geleden
De SP stelt zich ten doel het verwezenlijken van een socialistische maatschappij in Nederland. Zie statuten art 3.1:
https://www.sp.nl/statuten
Dat komt aardig in de buurt
Poet
9 jaar geleden
Socialistisch Alternatief is een groep mensen die al decennia bezig is te strijden voor een socialistisch alternatief voor de hedendaagse kapitalistische maatschappij. Zij werken door aan te sluiten (als leden) bij SP en vakbonden. (vroeger ook PvdA):
http://www.socialisten.net/index.php/wat-is-offensief-topmenu-24
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef aub antwoord onderaan, en niet bij de reacties. Zo kan ik bijvoorbeeld geen plusjes of minnetjes geven, en uw vraag niet eventueel later als beste antwoord verkiezen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Poet
De SP is inderdaad een socialistische partij, maar hoewel het momenteel de meest linkse bankjes in het parlement bezet, verschilt het socialisme toch behoorlijk van het communisme.
Poet
9 jaar geleden
Dat was eigenlijk ook de reden om het als reactie te plaatsen en niet als antwoord. Overigens zijn er wel degelijk wezenlijke overeenkomsten tussen communisme en socialisme. Communisme wordt wel eens gezien als een tussenfase op weg naar socialisme.

Het beste antwoord

Jazeker.
Er bestaan momenteel twee communistische partijen die meedingen voor zetels in de gemeenteraad van enkele dorpen/steden.
De Nieuwe Communistische Partij Nederland (NCPN) en de Verenigde Communistische Partij (VCP).

De NCPN heeft eerder ook meegedaan met de Tweede Kamerverkiezingen (in 2003 voor het laatst; geen zetel behaald) en met de Provinciale Statenverkiezingen (in 2007
voor het laatst in Groningen; geen zetel behaald)
De NCPN geeft voor de Tweede Kamer en Provinciale Staten tegenwoordig de Socialistische Partij (SP) als stemadvies.

Wel deden zij nog mee aan de laatste gemeenteraadsverkiezingen in Amersfoort (geen zetel behaald), De Friese Meren (dit jaar van twee zetels naar één zetel gegaan), Heiloo (van één zetel naar twee zetels gegaan), Oldambt, Enschede, Groningen en Bergen op Zoom (geen zetel behaald).

De VCP is een afsplitsing van de NCPN .
Zij hebben meegedaan met de gemeenteraadsverkiezingen van Scheemda (geen zetel behaald), Oldambt (dit jaar van twee naar vier zetels gegaan) en Pekela (eerste deelname, één zetel behaald).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus als ik het zo lees is er dus GEEN partij in de Tweede of Eerste Kamer die communistisch is of die richting op gaat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de Eerste en Tweede Kamer en in de Provinciale Staten zit op dit moment geen enkele communistische partij.
Wel links en met eenzelfde soort achtergrond is de Socialistische Partij (SP), maar zoals ik in een reactie op de vraag al aangaf zit er een behoorlijk verschil tussen socialisme en communisme.
Poet
9 jaar geleden
+ Goed zoekwerk! Zo te zien staat de revolutie nog niet op uitbreken maar broeit het al wel in Oldambt, Pekela en Heilo....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, duidelijk...