Moet de verblijfsplaats van een zigeuner aan verschillende eisen voldoen?

Zijn er eisen voor een verblijfplaats van een zigeuner? Ik begrijp dat zigeuners regelmatig een andere verblijfplaats hebben maar zijn er eisen waaraan zo'n (tijdelijke) verblijfplaats moet doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je met "eisen" doelt op overheidseisen aan de plek waar een huis of woonwagen staat.

De zigeuners (Roma) trekken niet rond in Nederland (zie bron 1). Dit betekent dat hun verblijfplaats niet anders is dan die van andere mensen en dus aan de gebruikelijke eisen moet voldoen.

Wellicht denk je echter aan woonwagenbewoners (zie bron 2)

In 1978 verbood in Nederland de Rijksoverheid het rondtrekken en dwong de woonwagenbewoners in grote centra te gaan wonen (Woonwagenwet; nu opgenomen in de Huisvestingswet). Deze centra lagen op afgelegen plaatsen, weg van de bewoonde wereld. Hier wonen zij in sommige gevallen nog steeds. In de afgelopen decennia zijn er in veel gemeenten kleine kampen aangelegd. De meeste grote centra zijn inmiddels gesloten.

Woonwagens dienen volgens de huisvestingswet te staan op een "standplaats" en mogen daarbuiten dus niet staan. Een standplaats is volgens de Huisvestingswet (art 1e) een kavel, bestemd voor het plaatsen van een woonwagen, waarop voorzieningen aanwezig zijn die op het leidingnet van de openbare nutsbedrijven, andere instellingen of van gemeenten kunnen worden aangesloten.

Dat zijn dus de eisen aan de standplaatsen van woonwagens, ongeacht van welk volk.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt