In de Verenigde Staten wordt jaarlijks gemiddeld 35 keer de doodstraf voltrokken.
De doodstraf is momenteel een legale bestraffing voor veroordeelden in 32 van de 50 staten.

In China wordt de doodstraf meer toegepast dan in alle andere landen van de wereld samen. Het precieze aantal doodstraffen is staatsgeheim, maar voor zover bekend werden in China in 2005 in totaal 1770 mensen terechtgesteld, maar mogelijk ligt het aantal jaarlijkse terechtstellingen rond de acht- tot tienduizend.
SimonV