De politie beschikt over wapens, die zij slechts onder strenge voorwaarden mag gebruiken. De politie mag wapens (en dus geweld) alleen gebruiken als het strikt noodzakelijk is en geweld het doel of het belang ervan rechtvaardigt. Een agent op straat beschikt over: handboeien, dienstwapen, pepperspray, wapenstok, portofoon en mobiele telefoon en een bonnenboekje. Al deze zaken hangen aan een koppel, een soort riem met vakjes voor de uitrusting.

De politie kan ook beschikken over traangas. De politie mag wapens (behalve de wapenstok) alleen ter verdediging inzetten, om te voorkomen dat agenten klappen of schotwonden oplopen. De Dienst Logistiek, een onderdeel van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) levert de uitrusting, ook uniformen, petten, kogelvrije vesten, voertuigen en apparatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een bonnenboekje een wapen? Ik denk niet dat een agent ermee mag slaan.
Politie:
wapenstok (de gummyknuppel van ongeveer 30 cm )
pepperspray ( grijs/zwart busje vol met pepperspray )
vuurwapen ( pistool walther P5 )
traangas ( alleen extreme gevallen en buiten een gebouw)
waterkanon ( alleen tegen extreme groepen en buiten en gebouw )

Koninklijke Marechaussee
wapenstok ( de gummyknuppel van ongeveer 30 cm )
pepperspray ( grijs/zwart busje vol met pepperspray )
vuurwapen ( pistool Glock 17 )
traangas ( alleen extreme gevallen en buiten een gebouw)
waterkanon (alleen tegen extreme groepen en buiten een gebouw)
taser ( wapen dat elektrische schokken toe dient )
vuurwapen ( Heckler en koch MP5 )
En nog wat meer voor op uitzendingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+, met die mp5's lopen ze op schiphol vrolijk in het rond, zit je rustig een bakkie pleurt te drinken komt er zo'n mafkees langs met ze automatische geweer, moet ik eens proberen. :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is alleen geen automatisch geweer, maar verder klopt je reactie. Het is goed voor te stellen dat dit bedreigend overkomt en een schrikeffect creëert. Maar dat is nu ook juist de taak van die eenheden met dat wapen. Afschrikken.