hoe is extreem rechts ontstaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als tegenhanger van extreem links...
Computoon
10 jaar geleden
Opvallend is dat extreem links en extreem rechts verdacht veel op elkaar lijken qua verschijningsvorm. Zie het politieke spectrum als een hoefijzer met de extremen aan beide einden.
Verder is interessant dat het woord 'extreem' niet gebruikt wordt door degenen die sympathiseren met de desbetreffende stroming maar door de tegenstander. Dat geldt zowel voor links als rechts.

Het beste antwoord

Tijdens de economische depressie van de jaren 30 werd het nazisme in Duitsland populair. De partij van Adolf Hitler beloofde toen een heropleving van de economie en een welvarender Duitsland.

In de jaren 70 groeide er heel wat kritiek op het migratiebeleid van de toenmalige Belgische regering. De overheid had in de jaren 50 migranten aangetrokken om het tekort aan werkkrachten in de sterk groeiende economie op te vangen. Door de oliecrisis van de jaren 70 geraakte de economie echter in het slop. Werkloosheidscijfers begon te stijgen en vele Belgen hadden de mond vol van de migratie. Uit die frustraties ontstond het Vlaams Blok (nu: Vlaams Belang).

De gevolgen van de economische crisis in Griekenland hebben geleid tot de groeiende populariteit van de partij "Gouden Dagenraad." De partij kwam de laatste maanden steeds vaker in het nieuws door haar gerichte vergeldingsacties tegen buitenlandse werkkrachten (migranten) in Griekenland.

Deze voorbeelden zijn een fractie van vele andere voorbeelden die het fenomeen extreemrechts doen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Ontevredenheid van grote delen van een bevolking, in combinatie met populistische politici met borreltafel'oplossingen' en het indoctrineren van minder intelligente mensen met voorgekookte vijandsbeelden.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt vaak goede antwoorden Computoon,maar in deze zit je echter heel verkeerd. Hoe kom je erbij dat het om minder intelligente mensen gaat?
Weet jij wie er allemaal op stemt? Ik vind dat je in deze behoorlijk denigrerend bent tegenover de mensen die op een partij stemmen die extreem rechts is.
Computoon
10 jaar geleden
Ik dacht: laat ik eens een antwoord geven in net zulke eenzijdige oneliners als dit soort politici doen;-) Het wordt wel herkend hier, dat getuigt van intelligente lezers :-) Ik blijf erbij dat het om minder intelligente mensen gaat die op dit soort partijen stemmen. Als iemand zelf niet de moeite wil nemen om na te gaan hoe een probleem in het verleden is ontstaan en wat er allemaal achter zit (toegegeven, daar moet je ook wel moeite voor willen doen) dan slik je elke kant-en-klare oplossing voor zoete koek die de geprezen leider heeft uitgekozen voor de door hem geselecteerde zondebok. Deze zondebok is uiteraard steeds een andere, afhankelijk van tijd en plaats in de geschiedenis. Daar is in het verleden al een hoop ellende door ontstaan op verschillende plaatsen in de wereld. Maar daar willen 'we' niet van leren en da's 'een beetje dom'. Ik vind mijn antwoord niet denigrerend. Ik constateer iets en dat is in mijn ogen realistisch. Het zou goed zijn als het vak geschiedenis verplicht werd als eindexamenvak, dan leer je langzaam maar zeker het 'mechanisme' herkennen door de tijd heen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een correlatie tussen intelligentie en links/rechts net zoals dat bestaat tussen intelligentie en wel/niet gelovig. Correlatie dus geen harde scheidslijn. Er zullen ook zat hoogopgeleiden (extreem)rechts stemmen, http://www.scientias.nl/zeer-intelligente-mensen-zijn-links-en-atheist/4974 http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2095549/Right-wingers-intelligent-left-wingers-says-controversial-study--conservative-politics-lead-people-racist.html
ItisILeClerc
10 jaar geleden
in Nederland hebben we geen extreem rechts, dus dit is een vrij zinloze discussie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1. Hoezo wordt een discussie zinloos als hetgeen waar over het gaat niet in eigen land afspeelt?
2. Of er extreem rechtse partijen in Nederland zijn is een kwestie van opinie, ik gok dat veel mensen de PVV als extreem rechts zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je blijft erbij dat het om minder intelligente mensen gaat,maar ik vraag mij af hoe je dit weet en waarom altijd dit soort partijen die een beetje naar rechts buigen. Nooit hoor je iemand als een linkse partij iets zegt dat toch echt een rechtse opmerking is.
Een beetje vreemd,vindt je niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria16 Je moet even je stukje nakijken en nog een keer schrijven wat je bedoelt. "en waarom altijd dit soort partijen die een beetje naar rechts buigen. " (hier lijkt een halve zin te missen, daarnaast hebben we het over extreem rechts, niet over partijen die een beetje naar rechts buigen) "Nooit hoor je iemand als een linkse partij iets zegt dat toch echt een rechtse opmerking is." Wat heeft dat met deze discussie te maken? Daarnaast hier het tegendeel bewezen:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/12/pvda_buitenlanders_moeten_wegb.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Tomaat
In het artikel staat: "Hogere intelligentie hangt nauw samen met een liberale politieke ideologie en atheïsme." Liberalen zijn te vinden bij de VVD en bij D66 en dus niet bij jouw partij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In zoverre heeft dit met deze discussie te maken dat het altijd de stemmers van rechtste partijen zijn waar neerbuigend over gedacht wordt,gezien het antwoord van Computoon. De partijen die een rechts denkbeeld hebben worden vaak gezien als extreem rechts en dat wilde ik even aan halen.
Waarschijnlijk uit een basale dierlijke/menselijke trek, het beschermen van degene die het dichtst bij je staan. Jezelf-gezin-familie-stam/sociale groep-land-ras.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Edraket
10 jaar geleden
Het lijkt er op, dat wij instinctief een vreemdeling als een vijand beschouwen.
Gedurende 50.000 jaar evolutie is dit blijkbaar een veilige strategie gebleken. Wij hebben overleefd omdat wij deze houding hebben aangenomen.
Fascisme dateert al van het oude Rome waarbij een soort politiemacht gebruikt maakte van een soort zweep (fascis) om de orde te handhaven. Het eigenlijke fascisme is gesticht door Benito Mussolini in 1919 met die symboliek van orde en tuchtiging uit het Romeinse Rijk als inspiratiebron.