Wat is de functie van de dame welke altijd bij de Koningin in de buurt is? (Nu ook weer op het bevrijdingsfestival.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Je doelt waarschijnlijk op de hofdame. Wikipedia zegt hierover..
In het verleden was het ondenkbaar dat een koningin of een prinses alleen uitging. Waar zij ook ging werd zij door een hofdame vergezeld. Dat was binnenshuis en daarbuiten het geval. Nog steeds is er respect voor de oude tradities aan de Europese hoven, de regerende vorsten hebben nog steeds een hofhouding, ook al is die nu veel bescheidener dan vroeger. De taak van een hofdame bestaat erin de koningin op de achtergrond te begeleiden. Dit kan zowel privé als publiek zijn, de relatie is gebaseerd op een vertrouwensband en is volledig vrijwillig en onbezoldigd en is dus geen beroep. Vele dames beschouwen het als een hoge eer om gevraagd te worden. Het is gebruikelijk dat men enige weken "dienst" doet en dan steeds beschikbaar is. De hofdames wisselen elkaar daarbij af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een hofdame. Hofdames adviseren en begeleiden de koningin onder meer bij evenementen. De dames zijn meestal van adellijke afkomst.
Amadea
12 jaar geleden
Dat is Mw. Leemhuis-Stout, voorzitster van het Nationaal Commité 4 en 5 mei.

Toegevoegd na 15 uur:
Dus geen hofdame!
bamibal
12 jaar geleden
Gezelschapsdame. Hofdame.
Sinds Claus is overleden is dat een nog belangrijkere functie geworden.
Kan Trix tenminste even met een vertrouweling babbelen...
Zoals je op de afbeelding ziet is het o.a. de functie van die mevrouw om de deken te dragen die Beatrix misschien om mag als het te koud wordt.