Was er achter het IJzeren Gordijn een vrij vervoer van goederen en personen?

Natuurlijk waren er grenscontroles tussen het kapitalistische Westen en het communistische Oosten. Maar waren er tussen de individuele Sovjet-republieken ook grenscontroles? Of waren er open grenzen, zoals we nu in de EU hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, er was geen vrij vervoer. Voor mensen uit het land zelf was het (afhankelijk van hun werk) makkelijk of lastig om te reizen, maar elke reis anders dan van huis naar werk vice versa moest worden aangevraagd. Toeristen uit het westen konden weliswaar de Sovjetunie en Bulgarije bezoeken (de Zwarte-zee riviera bij Boergas) en mijn tante heeft ooit deelgenomen aan kampioenschappen Zweefvliegen voor profs in Polen (in 1962 meen ik). Daarvan weet ik dat er een enorme papierwinkel aan te pas kwam. Eenmaal ter plaatse was alles, hoewel Spartaans, tot in de puntjes georganiseerd. Er waren alleen georganiseerde bezoeken (busreizen en rondreizen per vliegtuig + bus) toegestaan. daarnaast konden een aantal ' gesloten' steden niet worden bezocht en een aantal steden bestonden officieel niet eens. Dus van open grenzen was in deze periode geen sprake.