tinus1969
9 jaar geleden
Hoewel strikt genomen mss juist, negeert dit dat er Europese verordeningen zijn die 'directe werking' hebben, en dus kracht van wet.
Poet
9 jaar geleden
De vraag was: wetten. Daarin zijn trouwens veel Europese regels doorvertaald (kaderrichtlijnen). Maar daarnaast zijn er idd ook nog veel Europese regels en internationale verdragen met kracht van Wet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms worden er ook wetten samengevoegd tot 1 grote wet, dus vergelijken met anderen wordt lastig. Als je dat zou willen tenminste.
Dat wordt geschat op ongeveer 2.000.
Jaarlijks komen er gemiddeld 90 nieuwe zelfstandige wetten en 130 nieuwe AMvB’s bij.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.faqt.nl/vraag-en-antwoord/hoeveel-wetten-heeft-nederland/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
De bedoeling is dat de Omgevingswet 20 wetten geheel of deels zal vervangen en dat het aantal de onderhangende AMvB's van 120 naar 4 gaat. Hierbij geldt evenwel een goed Achterhoeks gezegde: We goan ut sien...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Omgevingswet wordt een Kaderwet en zal volgens planning niet vóór 2018 in werking kunnen treden. Op advies van de afdeling Advisering Raad van State zal de nieuwe wet waarschijnlijk Kaderwet fysieke leefomgeving gaan heten. Er was in 2010 al een plan van de VVD om 100 wetten en regels afgeschaft te krijgen. B.v. de Winkeltijdenwet, Wet algemeen verbindend verklaren CAO's ,Wet Maatschappelijke stage,Wet Gratis Schoolboeken.
Men had echter niet voldoende tot geen onderbouwing.
jao, jao, lao'w mekare geen mietje neumen