ISIS betekent Islamitische Staat in Irak en Syrië. Tegenwoordig noemt de organisatie zich IS (Islamitische Staat). Het is een organisatie die streeft naar het stichten van een islamitisch kalifaat.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Islamitische_Staat_in_Irak_en_de_Levant staat een uitgebreide uitleg:

"Islamitische Staat (in Irak en de Levant)

Islamitische Staat in Irak en de Levant (ISIL), ook vertaald als Islamitische Staat in Irak en Syrië (ISIS) (Arabisch: الدولة الاسلامية في العراق والشام ad-Dawla al-Islāmiyya fi al-'Irāq wa-sh-Shām), is een jihadistisch-salafistische militie en een zelfbenoemde staat (kalifaat) die delen van Syrië en Irak omvat.

Geschiedenis

Ontstaan

Islamitische Staat in Irak en de Levant (ISIL, IS) werd als Islamitische Staat in Irak (ISI) in 2003 opgericht als vereniging van vaak aan al Qaida verbonden jihadistische organisaties, om naar eigen zeggen "de soennitische Irakezen te beschermen en de islam te verdedigen". Na het uitbreken van de Syrische burgeroorlog in 2011 werd het werkterrein uitgebreid met Syrië. 29 juni 2014 herdoopte de terreurbeweging zichzelf tot Islamitische Staat (IS).

(...)

Doel

Het doel van de Islamitische Staat in Irak en de Levant is jihad tegen de Amerikanen in Irak en tegen iedereen die volgens de Staat met hen samenwerkt, voornamelijk sjiieten, en het stichten van een islamitisch kalifaat in Irak, Syrië en omliggende Arabische landen. De na 1918 getrokken grenzen in het Midden-Oosten dienen te worden uitgewist. Dit kalifaat dient derhalve het gehele Midden-Oosten en de Balkan te omvatten. Christenen, yezidi's en andere niet-moslims krijgen de keus zich te bekeren, als dhimmi belasting (djizja) te betalen, of 'om te komen door het zwaard'. Niet-salafistische soennieten, soefi's en sjiiten worden gezien als 'afgedwaald van de ware leer' en krijgen eveneens de keuze tussen de dood en bekering tot de salafistische puristische vorm van de islam die IS propageert."

Kijk voor de uitgebreide tekst op die website.
Antoni