Waarom hebben de Zwart Janstraat en de Noordmolenstraat in Rotterdam 2 namen?

De straten liggen in elkaars verlengde en vormen samen één straat.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik weet wel dat het vaker voorkomt maar deze straten vormen samen één lange winkelstraat en het had me logisch geleken als ze die één naam hadden gegeven. Ik weet wel dat het van oorsprong geen winkelstraten waren maar dat dat zo gegroeid is maar er zijn m.n. in het Oude Noorden meer straten die een andere naam hebben gekregen. Het had mij niet zo gek geleken als men deze dan ook straten één en dezelfde naam had gegeven.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Thecis
9 jaar geleden
Komt vaker voor. Waarom weet ik niet, maar het komt aanzienlijk vaker voor. Het voorbeeld wat ik heb is dat in Soest een straat is die door het hele dorp loopt en een aantal keer van naam wisselt:
- Amsterdamse straatweg
- Vredehofstraat
- Burgemeester Grothestraat
- Van Weedestraat
- Steenhoffstraat
- Middelwijkstraat
- Torenstraat
- Kerkstraat
- Soesterbergsestraat
Tegenwoordig hebben ze er een paar rotondes ingelegd waardoor de overgangen van straatnamen wat duidelijker zijn, maar 10 jaar geleden was dat nog niet zo. Toen was het gewoon een lange kronkelweg die opeens anders heette.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo vreemd is dat toch niet? Dat zie je wel vaker. Vanaf de kruising met de Jacob Catsstraat krijgt de straat gewoon een andere naam.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soms veranderd de naam van weg omdat het dan in andere gemeente overgaat en er bijvoorbeeld een rotonde of kruising tussen ligt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet wel dat het vaker voorkomt maar deze straten vormen samen één lange winkelstraat en het had me logisch geleken als ze die één naam hadden gegeven. Ik weet wel dat het van oorsprong geen winkelstraten waren maar dat dat zo gegroeid is maar er zijn m.n. in het Oude Noorden meer straten die een andere naam hebben gekregen. Het had mij niet zo gek geleken als men deze dan ook straten één en dezelfde naam had gegeven. Misschien had ik de vraag iets meer moeten toelichten.
Antoni
9 jaar geleden
Ken je de Laan van Meerdervoort in Den Haag, met huisnummers in de duizendtallen? Misschien is er in het verleden reden geweest om niet te hoge huisnummers te krijgen: "Als de huisnummers boven de 100
(-ik noem maar een willekeurig getal-) komen, krijgt het tweede deel van de straat een andere naam...".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties.

Antwoorden (2)

om de echte reden te weten zou je bij het gemeente archief kunnen informeren. Maar ik denk dat het ooit 2 afzonderlijke straten zijn geweest, die door omstandigheden zoals wegverlegging of neerhalen van gebouwen 1 straat zijn geworden. Het is administratief nogal een gedoe om een straat van naam te laten veranderen (alle inwoners moeten nieuw adres doorgeven aan allerlei instanties , zodat men gewoon 2 namen houdt
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Uit foto´s van eind 1800 blijkt al dat het één en dezelfde straat was. De straat ziet er op een paar andere panden na nog net zo uit als toen. Alleen zitten er nu winkels in al die panden en toen waren het hoofdzakelijk woonhuizen.
De Jacob Catsstraat doorsnijdt beide straten. Datzelfde doet hij bij de Gerard Scholtenstraat en de Woelwijkstraat, die ook in elkaars verlengde liggen. Links en rechts van deze kruisingen liggen twee verschillende wijken. Ik meen me zelfs te herinneren dat beide wijken niet gelijktijdig zijn gebouwd, maar daar kan ik me in vergissen. Als kind van 11 jaar liep ik hier dagelijks, dat is mooi 62 jaar geleden. :)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk maar eens op een foto uit eind 1800. Daar staan er diverse van op internet. Toen zaten ze al `aan elkaar`.
Je hebt het over 2 verschillende wijken maar beide wijken horen toch allebei tot het Oude Noorden? Of vergis ik me daarin? Maar in elk geval bedankt voor je reactie.
Ivana
9 jaar geleden
Ja, ze liggen beide in het oude Noorden. Vroeger waren het ook winkelstraten, maar toen winkelde je voornamelijk omdat je boodschappen moest doen, niet om je tijd zoek te brengen, want die had je niet. Voor het gevoel van de mensen die er woonden was er wel degelijk verschil of je in het ene deel of het andere woonde. Waarom zou je een doorlopende straat van naam doen veranderen als je de mensen die er woonden daar verdriet mee deed of in verwarring zou brengen.
Rotterdam was na de oorlog al blij dat het oude Noorden niet was geraakt. Dat was veel belangrijker.
Ik ken trouwens ook in andere plaatsen ook wel straten die halverwege van naam veranderen zonder dat daar een aanwijsbare oorzaak voorhanden is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Was er ook een standsverschil tussen beide straten?
Ivana
9 jaar geleden
De mensen in de Noordmolenstraat gaven mij het gevoel dat ze net iets meer waren dan 'die' uit de Zwart Janstraat, maar houd me ten goede, ik was pas elf. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt.