Waarom mogen rechters stemmen, ondanks de scheiding van rechterlijke, uitvoerende en wetgevende macht in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Artikel 4 van de Grondwet zegt namelijk:

Iedere Nederlander heeft gelijkelijk recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen alsmede tot lid van deze organen te worden verkozen, behoudens bij de wet gestelde beperkingen en uitzonderingen.

Daarnaast is in Nederland de scheiding der Machten nou niet precies zo strikt geregeld. De uitvoerende Macht (regering) mag ook zelfstandig besluiten (Algemene Maatregel van Bestuur) maken bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
De uitvoerende Macht (regering) mag ook zelfstandig besluiten (Algemene Maatregel van Bestuur) maken bijvoorbeeld. Dat is ook niet voor een rechter die spreekt recht maar maakt geen wetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel daar dus mee dat de scheiding der Machten in Nederland niet zo strikt is. Niet dat een rechter wetten maakt.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat is de scheiding dus wel en het voorbeeld van je zelf geeft dat ook aan.
Omdat de rechter niet als rechter stemt, maar als burger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
juist